Bekas Madu Miera Liyana Fail Tuntutan Ubah Perintah Interim Hadanah: Ini Sebabnya!


Bimbang Keselamatan Anak, Bekas Madu Miera Liyana Bertindak

Adibah Abd Mutalib, bekas madu kepada pelakon popular Miera Liyana, telah mengambil tindakan yang mengejutkan ramai. Pada Rabu lalu, Adibah memfailkan tuntutan untuk mengubah perintah interim hadanah (sementara) bagi anak perempuannya, Nur Anisa.


Kenapa tiba-tiba? Menurut Adibah, anak remajanya yang berusia 13 tahun itu telah menyatakan enggan pulang ke rumah bapanya sejak Januari lalu. Apa sebenarnya yang berlaku?


"Saya Akur, Tapi..."

Adibah menjelaskan bahawa bekas suaminya, Rosland Othman, 51, tidak memberikan kerjasama dan membantah tuntutannya.


"Saya akur dengan keputusan mahkamah yang membantah tuntutan saya kerana interim hadanah berpihak kepada ayah dia. Tapi, saya lakukan ini atas permintaan Anisa sendiri yang berkali-kali cakap nak tinggal dengan saya sejak Januari," kata Adibah kepada kami.


Adibah menyatakan perkara ini selepas selesai perbincangan secara tertutup di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur.


Apa Sebabnya Anisa Tak Mahu Balik?

Walaupun enggan mengulas lanjut tentang punca anaknya tidak mahu pulang, Adibah mengakui kebimbangannya terhadap keselamatan dan kesihatan mental Anisa.


"Saya pentingkan kebajikan dan keselamatan anak. Sejak 24 Mei lalu, dia tinggal dengan saya dengan rela hati. Saya tak nak kongsi lebih, tapi kesihatan mental dia juga saya utamakan. Kalau dia trauma, tentu akan beri kesan kepada saya juga," ujar Adibah.


Laporan Polis Untuk Elak Dakwaan

Bimbang didakwa menjadi penghasut, Adibah telah membuat laporan polis pada 4 Jun lalu. "Saya buat laporan polis untuk nyatakan bukan saya menghasut, tapi kemahuan dia sendiri sebab ada perkara yang dia alami di sana," jelas Adibah.


Rosland Pilih Untuk Berdiam Diri

Sementara itu, Rosland yang hadir bersama peguam dan ibu mentuanya, memilih untuk tidak memberikan sebarang kenyataan selepas meninggalkan mahkamah.


Latar Belakang Ringkas

Untuk rekod, Adibah dan Rosland mendirikan rumah tangga pada 3 Jun 1995 dan berpisah pada 3 Ogos tahun lalu dengan talak satu. Selain Anisa, mereka mempunyai tiga anak lain iaitu Nur Izzah, 27, Nur Iffah, 24, Nur Liyana, 18, dan Nurin Tasnim, 12. Rosland bernikah dengan pelakon Miera pada 25 Julai 2020 dan dikurniakan dua orang anak perempuan.


Kongsi Cerita Ini!

Jangan biarkan cerita ini berakhir di sini sahaja. Kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda dan teruskan perbincangan tentang kepentingan keselamatan dan kebajikan anak-anak dalam situasi sebegini. Klik butang kongsi sekarang!

Previous Post Next Post

Contact Form