Ceramah dan Kuliah Ustaz Don di Selangor Ditangguhkan - Apa Ceritanya?


Korang semua mesti tahu pasal Ustaz Don Daniyal, kan? Kalau belum, meh sini aku cerita. Baru-baru ni, heboh di media sosial tentang notis dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang mengarahkan semua program ceramah dan kuliah Ustaz Don di seluruh Selangor ditangguhkan.


Apa Yang Berlaku?

Don Daniyal Don Biyajid, atau lebih dikenali sebagai Ustaz Don, yang berusia 40 tahun, kini tidak dibenarkan memberikan ceramah dan kuliah agama di semua masjid, surau, dan musolla di Selangor. JAIS keluarkan notis rasmi yang berbunyi:


"Sebarang program ceramah dan kuliah yang melibatkan Ustaz Don di semua agensi dan institusi masjid, surau serta musolla di Selangor hendaklah ditangguhkan."


Kenapa Ditangguhkan?

Notis tersebut turut memberitahu bahawa penangguhan ini melibatkan semua program yang sudah mendapat persetujuan awal atau yang masih dalam perancangan. Ini bermaksud, tiada lagi sesi ceramah atau kuliah dari Ustaz Don buat sementara waktu di Selangor.


Usaha kami untuk mendapatkan kenyataan daripada Ustaz Don tidak berjaya kerana mesej dan panggilan yang dibuat tidak dijawab.


Apa Kata JAIS?

Pengarah JAIS, Datuk Mohd. Shahzihan Ahmad, bagaimanapun, ada mengatakan yang pihak JAIS akan mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan isu ini pada hari Isnin. Jadi, kita tunggu je la apa yang mereka nak cakap.


Kisah Di Sebalik Kontroversi

Nama Ustaz Don mula jadi bualan ramai selepas dia berkongsi kisah percintaan pertama Nabi Muhammad SAW yang didakwa berdasarkan hadis palsu. Akibat kekecohan tersebut, Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia, Datuk Suhaimi Sulaiman, merehatkan Ustaz Don daripada mengendalikan program Salam Baitullah.


Walaupun dibenarkan bersiaran semula selepas seminggu, pada 14 Jun, Ustaz Don direhatkan sekali lagi selepas membuat kenyataan mengenai manfaat memandang wajah guru lebih baik berbanding bersedekah 1,000 ekor kuda di jalan Allah. Kenyataan ini mendapat pelbagai reaksi dan dikatakan tidak merujuk kepada kitab-kitab sahih ahli agama.


Kongsi Artikel Ini!

Kalau korang rasa artikel ni menarik dan informatif, jangan lupa untuk kongsikan dengan kawan-kawan korang! Lagi ramai yang tahu, lagi best!


Jangan lupa share dan komen pandangan korang tentang isu ni!


Previous Post Next Post

Contact Form