Faye Kusairi Beri Penjelasan: "Kami Ada Lesen, Bayar Sewa!"


Kisah Di Sebalik Isu Sekatan Tapak Perniagaan Faye Kusairi

Pernah tak korang dengar tentang pelakon Faye Kusairi yang kini tengah hot dengan isu sekatan tapak perniagaannya? Jom kita selami cerita penuh di sebalik insiden ini. Faye, atau nama sebenarnya Dayangku Faratiwan Adnil Awang Kusairi, 37, baru-baru ini tampil mempertahankan haknya selepas seorang individu bertindak menyekat kawasan beliau berniaga nasi ayam.


Faye dengan tegas menjelaskan bahawa perniagaannya adalah sah dan tidak melanggar mana-mana undang-undang. Beliau bersama peniaga lain telah membayar sewa tapak secara bulanan kepada Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan mempunyai lesen perniagaan yang sah.


"Kepada sesiapa yang berkenaan, kami (para peniaga) tak bermaksud nak kurang ajar. Tetapi ini adalah pandangan kami. Tapak yang kami berniaga ni adalah tapak berbayar. Kami membayar yuran bulanan kami kepada MPAJ untuk berniaga. Maknanya kami jual makanan secara sah di sini dan sebelah jalan kedai kami adalah kawasan bukan parkir," jelas Faye dalam Instastory miliknya.


Mengapa Isu Ini Timbul?

Masalah timbul apabila seorang individu sengaja menghalang Faye dan peniaga lain memunggah barang niaga dengan meletakkan kenderaannya di tapak berniaga tersebut. Lebih menyedihkan, individu tersebut enggan memohon maaf atas tindakannya, walaupun jelas bersalah.


"Bahagian tepi (tapak berniaga) tiada kotak parkir dan anda tidak membayar untuk tempat letak kereta. Oleh itu haram untuk anda meletakkan kereta di sini. Jelas sekali ia salah awak. Minta maaf saja sebab menghalang. Perkara mudah tak perlu nak 'offensive'," luah Faye.


Faye turut menyatakan bahawa beliau bukan mahu bersikap biadab, tetapi sebagai peniaga yang sah, mereka mempunyai hak untuk bersuara dan mempertahankan diri.


Sokongan Anda Diperlukan!

Jadi, apa pendapat korang tentang isu ini? Adakah korang pernah mengalami situasi yang sama? Jom kita sama-sama sokong peniaga tempatan seperti Faye yang berusaha mencari rezeki secara sah.


Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan korang. Mungkin mereka juga ada pandangan atau pengalaman yang boleh dikongsi. Lagi ramai kita bersuara, lagi kuat sokongan kita terhadap keadilan dan hak peniaga tempatan!


Kongsi artikel ini di media sosial dan tag kawan-kawan korang!


#SokongPeniagaTempatan #FayeKusairi #BerniagaSah #KeadilanPeniaga

Previous Post Next Post

Contact Form