Selamat Tinggal Kamal Bakar: Dunia Seni Kehilangan Permata


Pelakon Kamal Bakar Meninggal Dunia Akibat Komplikasi Kanser Paru-Paru


Setelah dua bulan berjuang melawan kanser paru-paru, pelakon terkenal Kamal Bakar akhirnya menghembuskan nafas terakhir pada pukul 1 pagi, Selasa.


Berita sedih ini disahkan oleh anaknya, yang juga seorang pelakon, Muhammad Hanis Kamaruldzaman. Hanis memaklumkan bahawa bapanya meninggal dunia di Hospital Besar Melaka akibat komplikasi kanser yang dihidapi.


"Ayah saya sudah meninggal dunia pukul 1 pagi tadi," kata Hanis ringkas kepada kami.


Kamal Bakar meninggal dunia pada usia 62 tahun. Jenazah beliau akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Baru, Melaka pada hari Selasa.


Pada Sabtu lalu, Hanis telah memaklumkan bahawa bapanya dalam keadaan nazak dan meminta keluarga bersedia dengan sebarang kemungkinan. Sejak 17 Jun lalu, Kamal sudah berada dalam keadaan separuh sedar selepas dua minggu ditidurkan akibat komplikasi kanser dan kekurangan oksigen.


Walaupun berada dalam keadaan lemah, Kamal sempat menggerakkan anggota badan sehingga tangannya terpaksa diikat bagi mengelakkan beliau mencabut mesin bantuan pernafasan.


Allahyarham Kamal disahkan menghidap kanser sejak April lalu dan dikejarkan ke hospital pada 3 Jun setelah keluarga bimbang dengan perubahan sikap beliau. Kamal yang biasanya peramah, enggan bercakap dengan sesiapa namun tidak menunjukkan tanda-tanda sakit.


Sepanjang kerjayanya sejak 1970-an, Kamal telah membintangi pelbagai drama popular seperti Suami Aku Ustaz, Andai Itu Takdirnya, Orang Minyak, dan banyak lagi.


Allahyarham meninggalkan seorang balu, Sarina, dan lima orang anak.


Mari kita sama-sama mendoakan agar roh Allahyarham Kamal Bakar ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Jika anda merasakan artikel ini bermakna, jangan lupa untuk kongsikan dengan kawan-kawan anda supaya lebih ramai dapat memberikan penghormatan terakhir kepada Allahyarham. Tekan butang kongsi sekarang!


Previous Post Next Post

Contact Form