Alif Teega dan Aisyah Hijanah Direman 4 Hari: Apa Cerita Sebenar?


Pasangan pempengaruh media sosial popular, Aisyah Hijanah dan Alif Teega, telah direman selama empat hari untuk membantu siasatan berhubung dakwaan salah guna kuasa. Perintah reman ini dikeluarkan oleh Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin di Mahkamah Majistret Putrajaya pada hari Khamis.


Apa Yang Berlaku Sebenarnya?

Reman terhadap Aisyah dan Alif bermula hari ini (Khamis) dan akan berakhir pada 14 Julai 2024. Selepas sebutan reman selesai, pasangan ini kelihatan tenang keluar dari dewan mahkamah dan menuju ke kenderaan yang membawa mereka ke ibu pejabat SPRM.


Penjelasan Peguam

Peguam pasangan tersebut, Abdul Rahim Ali, menjelaskan bahawa anak guamnya disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM, yang berkaitan dengan salah guna kuasa. Rahim menegaskan bahawa siasatan ini bukan berkaitan dengan dakwaan penyelewengan kutipan derma seperti yang dilaporkan sebelum ini.


"Reman mengikut Seksyen 23 Akta SPRM, salah guna kuasa. Kalau tanya saya, bukan fasal penyelewengan wang," kata Rahim kepada pemberita.


Kronologi Kejadian

Alif dan Aisyah tiba di perkarangan mahkamah kira-kira pukul 9.20 pagi bersama pihak SPRM untuk proses permohonan reman. Sepanjang berada di mahkamah, mereka diiringi pegawai SPRM dan kelihatan bersedia untuk siasatan lanjut. Alif, atau nama sebenarnya Mohd Hazalif Mohd Hazani, sempat memberitahu media bahawa dia dalam keadaan sihat dan memohon doa orang ramai agar urusan mereka dipermudahkan.


Latar Belakang

Pada hari Rabu, SPRM menahan Alif dan Aisyah untuk membantu siasatan berhubung dakwaan penyelewengan kutipan derma yang didakwa tidak disalurkan dengan betul. Pasangan ini sebelum ini telah menafikan dakwaan tersebut dan menyatakan hasrat untuk membawa pemfitnah ke mahkamah.


Kongsi Artikel Ini!

Nak tahu lebih lanjut perkembangan kes ini? Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda! Tekan butang kongsi di bawah dan sebarkan maklumat terkini tentang Alif Teega dan Aisyah Hijanah.

Previous Post Next Post

Contact Form