"Alyah Dedah Kisah Lucu di Sebalik Nama Anak Angkatnya – Nur Izzara"



Kali pertama bergelar ibu, penyanyi terkenal Datin Alyah telah berkongsi kisah menarik di sebalik pemilihan nama anak angkatnya, Nur Izzara. Nama tersebut, katanya, diilhamkan daripada sebuah restoran yang ditemuinya ketika singgah di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Ayer Keroh, Melaka.


"Saya tak pernah ada pengalaman memilih nama anak sebelum ini. Semasa singgah di R&R, saya ternampak restoran bernama Izzara. Pada mulanya, saya terfikir untuk menamakan anak saya Izara Aishah, tetapi risau orang akan keliru. Kemudian, ibu saya mencadangkan agar saya letak 'Nur' di hadapan, maka terhasillah nama Nur Izzara," jelas Alyah sambil tersenyum.


Alyah, atau nama sebenarnya Nor Hasliah Abu Hassan, 43, turut berkongsi tentang perasaannya yang masih dalam proses menyesuaikan diri sebagai ibu. Walaupun berpengalaman menjaga anak saudara, dia mengakui menjaga anak sendiri adalah pengalaman yang berbeza.


"Menjaga anak sendiri yang berada di sisi saya 24 jam sehari sangat berbeza dengan menjaga anak saudara. Perasaan untuk sentiasa berada dekat dengan anak sudah mula timbul," katanya dengan penuh kasih sayang.


Menurut Alyah, kehadiran Nur Izzara adalah rezeki yang tidak diduga buat dirinya dan suami, Datuk Ramli MS. Mereka tidak pernah merancang untuk mengambil anak angkat, namun takdir membawa Izzara ke dalam hidup mereka.


"Saya tak pernah rancang untuk ada anak angkat. Ramai yang ingin beri, tapi saya menolak kerana komitmen menjaga anak ini bukan seperti menjaga kucing. Selepas mendapat panggilan haji, saya menerima bayi ini dua hari selepas dia dilahirkan. Saya anggap ini rezeki buat saya dan Tok Ram," luahnya penuh syukur.


Pada bulan Jun lalu, Alyah berkongsi berita gembira tentang kehadiran orang baharu dalam keluarganya di laman Instagram. Beliau juga memuat naik gambar-gambar sekitar majlis cukur jambul dan aqiqah Nur Izzara, mencuri perhatian ramai.


Untuk pengetahuan semua, Alyah telah mendirikan rumah tangga dengan Ramli MS pada tahun 2013 di Indonesia.


Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda untuk menyebarkan kisah indah dan inspirasi daripada Alyah ini!

Previous Post Next Post

Contact Form