Amal Pemakanan Sihat, Liyana Jasmay Terkejut Bacaan Kolesterol Tinggi



Pelakon popular, Liyana Jasmay, telah meluahkan rasa terkejutnya apabila mendapati bacaan kolesterolnya melebihi paras normal selepas menjalani pemeriksaan kesihatan.


Keadaan Liyana

Pada usia 36 tahun, Liyana mendapati tahap kolesterolnya mencapai bacaan 5.92, yang dianggap agak tinggi.


"Saya baru sahaja menjalani pemeriksaan dan sangat terkejut melihat bacaan kolesterol saya. Bacaan kolesterol saya ialah 5.92, agak tinggi untuk usia saya! Boleh jadi lebih teruk!" kata Liyana.


Perkongsian di Media Sosial

Liyana berkongsi perkara tersebut melalui hantaran video di Instagram Story pada Ahad lalu.


Langkah Mengawal Pemakanan

Meskipun Liyana sangat menjaga pemakanannya, dia tidak menyangka perkara ini akan berlaku. Kini, dia berazam untuk lebih berhati-hati dalam pemakanan sehariannya bagi mengurangkan risiko kolesterol tinggi.


"Saya ingat saya sudah makan secara sihat tetapi rupanya kolesterol saya tinggi. Saya sangat takut sekarang, selepas ini saya perlu jaga makan. Saya kena kawal dari ambil makanan yang boleh naikkan kolesterol," jelasnya.


Info Kesihatan

Untuk pengetahuan anda, paras kolesterol yang normal adalah pada bacaan 5.17 manakala bacaan melebihi 5.17 sehingga 6.21 pula dianggap tinggi.


Aksi Anda!

Jadi, jangan ambil mudah tentang kesihatan kita. Amalkan pemakanan sihat dan lakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala. Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya mereka juga mendapat manfaat dan lebih berjaga-jaga tentang kesihatan kolesterol mereka!


Kongsikan artikel ini sekarang dan mulakan langkah kecil ke arah kehidupan yang lebih sihat!

Previous Post Next Post

Contact Form