"FDAM Mengejutkan Penggiat Seni: Jangan Korbankan Kesihatan Seperti P. Ramlee!"



Pengerusi Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Datuk Afdlin Shauki, mengingatkan penggiat seni untuk tidak mengabaikan kesihatan mereka demi kerjaya. Beliau menegaskan bahawa kehidupan seni bukanlah alasan untuk mengabaikan nikmat kesihatan.


Afdlin, yang turut mengambil P. Ramlee sebagai contoh, mengingatkan bahawa kematian seniman agung tersebut akibat serangan jantung adalah pengajaran yang harus diambil serius oleh semua. Beliau menambah, "Saya tidak mahu melihat perkara yang sama berulang kepada anak seni lain. Kita terlalu sering melebihi batas kemampuan diri dalam dunia seni."


Beliau turut berkongsi pengalamannya yang sering melebihi had dalam kerja sehingga mengabaikan simptom-simptom penting seperti serangan jantung. "Saya kenal ramai rakan sejawat yang seperti saya, terlalu banyak merokok dan mengambil kafein," katanya.


Afdlin menyatakan pandangan ini semasa mengumumkan Hari Karya Lestari FDAM 2024, sebuah inisiatif untuk meningkatkan kesedaran kesihatan jantung dalam kalangan penggiat seni tempatan. Program ini bukan sahaja membabitkan ahli FDAM tetapi juga keseluruhan industri kreatif, media, dan hiburan.


"Inisiatif ini diharap dapat mengurangkan masalah kesihatan kritikal dalam kalangan artis. Kami berterima kasih kepada Institut Jantung Negara yang telah menjadi penaja utama untuk menyediakan pemeriksaan kesihatan jantung percuma kepada 100 ahli yang mengambil bahagian dalam program ini," ujarnya.


Afdlin menambah, "Kesedaran tentang kesihatan jantung mungkin rendah dalam kalangan ahli-ahli FDAM kerana kita sering merasa tidak terjejas. Tetapi kita perlu ambil masa untuk menjaga diri sendiri. Jangan hanya membantu orang lain dalam kerjaya tetapi abaikan diri sendiri."



Jangan lupa kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda untuk menyebarkan kesedaran tentang pentingnya menjaga kesihatan, terutamanya dalam kalangan penggiat seni yang sering terlalu fokus pada kerjaya mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form