Hetty Koes Endang Berdepan Saman RM150,000: Pelanggaran Hak Cipta 'Kasih' Mungkin Bawa Hukuman Penjara!


Siapa sangka, nama besar seperti Hetty Koes Endang kini berdepan masalah besar di Malaysia! Penyanyi legendaris Indonesia ini disaman sebanyak RM150,000 oleh komposer Richard Kyoto atas dakwaan melanggar hak cipta lagu terkenalnya, Kasih.


Menurut laporan, Hetty, yang kini berusia 67 tahun, didakwa melakukan kesalahan tersebut semasa Konsert Satu Suara Volume 2 di Panggung Sari, Istana Budaya pada November 2015. Richard Kyoto mendakwa Hetty tidak hanya menyanyikan lagu tersebut tanpa izin, tetapi juga mengubah lirik asalnya.


Lirik asal lagu Kasih adalah:


"Kasih, percayalah kepada diriku, hidup matiku hanyalah untukmu"


Namun, di konsert tersebut, liriknya diubah menjadi:


"Kasih, percayalah kepada diriku, kasih sayangku hanyalah untukmu"


Perubahan ini turut diikuti dengan pencetakan lagu tersebut dalam bentuk DVD yang dijual secara komersial melalui label Siti Nurhaliza Production dan Universal Music Malaysia. Lebih mengejutkan lagi, kredit nama pencipta lagu tersebut dikatakan telah ditukar kepada Datuk Mohamad Nasir Mohamed atau M. Nasir.


Peguam Richard, Purwadi, menjelaskan bahawa Hetty telah melanggar beberapa undang-undang hak cipta di Indonesia, termasuk Artikel 5 dan 4 mengenai hak moral serta Artikel 9 dan 8 mengenai hak ekonomi pemegang hak cipta. Hukuman bagi pelanggaran ini boleh termasuk penjara dan denda sebanyak Rp500 juta (RM150,000).


Richard juga pernah menghantar surat tuntutan kepada Hetty sebanyak tiga kali, tetapi tiada maklum balas diterima. Hetty kini diminta untuk memberi maklum balas dalam tempoh tujuh hari untuk menjelaskan isu ini.


Lagu Kasih yang dipopularkan oleh Hetty dalam irama keroncong pada asalnya dirakamkan dalam versi bosanova oleh Ermy Kulit pada tahun 1986. Hetty kemudian merakamkan lagu tersebut pada tahun 1987 selepas popularitinya meledak di Indonesia, Malaysia, dan Singapura.


Jika anda ingin mengikuti perkembangan lanjut mengenai isu ini, pastikan untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda! 🌟🔍

Previous Post Next Post

Contact Form