Hetty Koes Endang Pertahankan Hak Cipta Lagu ‘Kasih’ - Penganjur Konsert Dipersalahkan!


Penyanyi terkenal Hetty Koes Endang baru-baru ini tampil untuk memberikan penjelasan tentang dakwaan melanggar hak cipta lagu “Kasih” yang dicipta oleh komposer Richard Kyoto. Dalam kenyataannya, Hetty menegaskan bahawa dia tidak bertanggungjawab terhadap perubahan lirik dan kredit komposer yang berlaku semasa konsert tahun 2015.


Menurut pihak pengurusan Hetty, HKE Management, tuduhan yang mengatakan dia mengubah lirik lagu tersebut adalah kerana permintaan dari penganjur konsert. Hetty menjelaskan bahawa ketika dia menyanyikan lagu tersebut pada Konsert Satu Suara Volume 2 di Malaysia, semua keputusan mengenai lirik dan kredit komposer adalah tanggungjawab penganjur.


“Sebagai penyanyi, tugas saya adalah untuk menyanyikan lagu-lagu yang diminta oleh penganjur dengan lirik yang disediakan. Saya tidak terlibat dalam hal-hal berkaitan komposer atau pencipta lagu,” jelas Hetty.


Beliau juga menyatakan bahawa pihaknya tidak layak menerima royalti dari rakaman konsert tersebut, yang dicetak dalam bentuk DVD untuk jualan komersial. Richard Kyoto sebelumnya mendakwa bahawa Hetty menyanyikan lagu tersebut tanpa izin dan menukar lirik semasa konsert tersebut, serta menjual rakaman tersebut melalui label Siti Nurhaliza Production (SNP) dan Universal Music Malaysia (UMM) tanpa persetujuannya.


Lebih memburukkan keadaan, kredit nama pencipta lagu telah ditukar kepada Datuk Mohamad Nasir Mohamed atau M. Nasir. Peguam Richard menyatakan bahawa Hetty berpotensi melanggar undang-undang hak cipta Indonesia dan berdepan dengan hukuman penjara serta denda sebanyak RM150,000 jika didapati bersalah.


Jadi, apa pendapat anda tentang isu ini? Adakah anda setuju dengan penjelasan Hetty Koes Endang atau ada pandangan lain? Kongsi artikel ini dengan rakan-rakan anda dan beri tahu kami pendapat anda!

Previous Post Next Post

Contact Form