Inul Daratista Keluar Rumah Bawa Duit Juta-Juta untuk Sedekah, Inspirasi buat Semua!


Penyanyi dangdut terkenal, Inul Daratista, selalu memastikan dirinya membawa wang tunai sekurang-kurangnya 10 juta Rupiah (RM2,890) dalam beg tangannya setiap kali keluar rumah. Tapi tunggu dulu, bukan untuk bershopping atau berfoya-foya ya, sebaliknya wang tersebut adalah untuk disedekahkan!


Inul, 45, berkongsi bahawa dia sering memberikan wang kepada pemuzik jalanan atau sesiapa sahaja yang memerlukan. “Sejak berkemampuan dan ada rezeki lebih, beg tangan saya sentiasa ada wang tunai. Tujuannya untuk disedekahkan kepada pemuzik jalanan atau sesiapa sahaja yang minta,” katanya dengan penuh rendah hati.


Tidak Pernah Menolak Permintaan

Kalau ada yang meminta bantuan, Inul memang tak sampai hati untuk menolak. Katanya, dalam masa dua hari sahaja, duit itu biasanya habis. Inul percaya, “Kalau kita jadi orang baik, orang sekeliling akan menjaga kita.”


Pengalaman Hidup Susah Jadi Pengajaran

Inul menegaskan, dia bukan mahu bermegah dengan kebaikan yang dilakukan. Sebenarnya, ini adalah peringatan bahawa dia sendiri pernah hidup susah. “Saya juga dulu hidup susah. Tiada apa-apa. Masa menyanyi di kafe pun pendapatan tak banyak. Apabila darjat kita ditinggikan, jangan lupa membantu orang lain,” ujarnya dengan penuh keikhlasan.


Tanggungjawab Membantu Orang Lain

Bagi Inul, apabila sudah berkemampuan, adalah tanggungjawab kita untuk membantu meringankan beban orang lain. Dia merasakan penting untuk memahami dan membantu mereka yang sedang melalui kesusahan seperti yang pernah dialaminya dahulu.


Kisah Inul Daratista ini sungguh menginspirasi, kan? Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda. Mari kita sebarkan inspirasi dan semangat untuk membantu sesama kita. Klik kongsi sekarang!

Previous Post Next Post

Contact Form