Josiah Hogan: Dari Warganegara AS ke Warganegara Malaysia, Demi Anak-anak dan Persekitaran Islam


Pelakon kacak Josiah Hogan kini dalam proses untuk meninggalkan status warganegara Amerika Syarikat (AS) dan memohon kewarganegaraan Malaysia. Keputusan besar ini diambil kerana beberapa faktor penting, terutamanya untuk memastikan anak-anaknya dibesarkan dalam persekitaran Islam yang kukuh.


"Memang saya tinggal di Malaysia dan berkahwin dengan orang tempatan. Keputusan ini dibuat kerana saya memikirkan masa depan anak-anak saya," kata Josiah atau Josiah Padilla Hogan, 38.


Josiah menambah, "Majoriti penduduk di Malaysia adalah orang Islam dan kita ada Raja yang menjadi simbol pada agama di negara ini. Saya rasa lebih selamat apabila anak-anak saya dibesarkan di Malaysia kerana mereka berada dalam persekitaran Islam."


Dalam satu temu bual eksklusif bersama kami, Josiah mendedahkan bahawa beliau telah mengemukakan permohonan kewarganegaraan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di Putrajaya. Proses ini melibatkan penyerahan semua dokumen yang diperlukan, termasuk surat sokongan daripada Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil.


"Saya baru selesai melalui proses temu duga dan kini sedang menanti keputusan. Semasa mengemukakan permohonan, saya ditanya apa yang boleh saya tawarkan sekiranya diterima sebagai warganegara dan saya jelaskan saya bekerja dalam industri kreatif tanah air," jelas Josiah.


Pelakon filem "KL Vampires" ini juga menceritakan bahawa beliau telah merancang untuk memohon kerakyatan Malaysia sejak tahun 2019, namun terpaksa menangguhkan kerana pandemik Covid-19.


Menariknya, Josiah bukan satu-satunya dalam keluarganya yang membuat perubahan besar ini. Ibunya, yang berasal dari Mexico, juga telah memohon dan menerima kewarganegaraan Malaysia. "Mak saya pun turut melepaskan kewarganegaraan AS untuk menjadi rakyat Malaysia. Alhamdulillah dia sudah pun dapat keputusan, tinggal hanya perlu mengambil kad pengenalan biru sahaja," ujarnya.


Ketika ini, Josiah memegang status sebagai penduduk tetap dengan kad pengenalan berwarna merah. Proses melepaskan kewarganegaraan AS memerlukan beliau membayar sejumlah AS$5,000 atau kira-kira RM23,000.


Josiah, yang dilahirkan di AS, berpindah ke Malaysia ketika usianya tujuh tahun. Beliau mendirikan rumah tangga dengan Nurul Hidayu Mohamed Nordin pada Mei 2013 dan dikurniakan tiga orang cahaya mata. Sebelum itu, beliau pernah berkahwin dan mempunyai seorang anak lelaki yang kini berusia 18 tahun.


Jom kita sama-sama doakan agar urusan Josiah dipermudahkan dan beliau sekeluarga dapat menjalani kehidupan yang lebih baik di Malaysia. Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan untuk inspirasi bersama!


Kongsi Artikel Ini!


Jika anda terinspirasi dengan kisah Josiah Hogan ini, jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda! Tekan butang kongsi sekarang dan sebarkan kisah inspirasi ini kepada orang lain.

Previous Post Next Post

Contact Form