Kemalangan Jalan Raya: Pengarah dan Pengkritik Filem Mansor Puteh Meninggal Dunia


Pagi Ahad yang lalu, kita dikejutkan dengan berita sedih apabila pengarah dan pengkritik filem terkenal, Mansor Puteh, telah meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya. Allahyarham yang berusia 71 tahun dilaporkan terbabas ketika memandu dan identitinya disahkan oleh pihak polis menerusi lesen memandu yang ditemui di lokasi kejadian.


Berita pemergian Mansor turut disahkan oleh anak saudaranya, Adeed Adillah Abdullah, yang juga bekas wartawan program Melodi, menerusi sebuah hantaran di Facebook. "Bagi yang mengenali pakcik saya, Mansor Puteh, beliau telah kembali ke Rahmatullah sebentar tadi," tulisnya dengan penuh pilu.


Jenazah Allahyarham kini berada di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HUKM) Cheras, Kuala Lumpur untuk proses bedah siasat. Menurut Adeed, jenazah dijangka akan dibawa ke Melaka untuk dikebumikan pada petang Ahad. "Jenazah sekarang berada di HUKM untuk dibedah siasat dan akan dibawa ke Melaka untuk dikebumikan lewat petang nanti," tambahnya lagi.


Untuk rekod, Mansor Puteh merupakan pengarah filem terkenal dengan karyanya berjudul Seman pada tahun 1988. Beliau juga pernah menghasilkan dokumentari 48 minit mengenai Tunku Abdul Rahman yang bertajuk Residency Years atau Bertahun di Residensi. Selain itu, Mansor yang merupakan graduan dari Universiti Columbia di New York, juga terkenal dengan kelantangannya dalam mengkritik filem dan industri seni tempatan.


Kehilangan Mansor Puteh pastinya dirasai oleh industri seni tanah air. Mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat arwah dan mendoakan agar rohnya ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.


Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya lebih ramai dapat mengenang jasa dan sumbangan Allahyarham Mansor Puteh kepada industri seni kita.

Previous Post Next Post

Contact Form