"Kenangan Sedih dan Kembali Beraksi: Tom Gementar Nyanyi Lagu 'Redha' Selepas 14 Tahun"




Pada malam Ahad yang lalu, penyanyi Tom membuat kemunculan semula yang dinanti-nantikan selepas 14 tahun, menyampaikan lagu "Redha" di depan khalayak dalam satu acara yang berlangsung di Taman Botani Perdana, Kuala Lumpur. Lagu ini bukan sekadar sebuah lagu baginya, tetapi membawa makna yang amat mendalam dan penuh emosi.


Tom, atau nama sebenarnya Raja Farah Afzal Raja Ikram, 37, sering mengelak untuk membawakan lagu tersebut dalam mana-mana persembahan sebelum ini kerana ia mengingatkannya pada banyak kenangan sedih dalam hidupnya. "Memang rasa sedih kalau nak menyanyikan lagu ini sejak dulu lagi. Kalau diminta memang saya akan cuba untuk elak. Rasa sedih sangat bila nyanyi lagu ini," katanya kepada kami.


Beliau menjelaskan bahawa kesedihan itu berpunca daripada kehidupan yang pernah dilaluinya, termasuk perkahwinan yang hancur dan masa-masa sukar yang lain. "Saya dapat rasa kesakitan ketika menyanyikan lagu ini," tambahnya.


Tom sebelum ini berkongsi beberapa video dia membuat persembahan sempena Rockestra Legenda, dan lagu "Redha" merupakan salah satu single dari album pertama Tom yang diterbitkan pada tahun 2010, hasil ciptaan Ly dan Baiduri.


Walaupun Tom merasa berat untuk menyanyikan lagu ini, dia akhirnya terbuka untuk menyampaikannya atas permintaan pihak penganjur. "Dah 14 tahun saya tidak nyanyi lagu itu di depan orang ramai. Saya lebih rela nyanyi lagu orang lain. Tetapi permintaan penganjur kali ini saya ikutkan juga. Rasa berdebar sebab takut saya akan menangis di atas pentas," katanya.


Lagu "Redha" adalah salah satu karya yang menaikkan nama Tom. Walaupun lama tidak dinyanyikan, 'vibe' sedihnya tetap terasa, terutamanya dengan bilangan penonton yang ramai.


Tom pernah melalui fasa kegagalan dalam perkahwinan sebanyak tiga kali sebelum dia kembali mendirikan rumah tangga dengan penyanyi Fuad Rahman pada Februari 2023. Dia memiliki empat orang anak hasil dari perkahwinan-perkahwinan tersebut.


Kongsi Cerita Ini dengan Kawan-Kawan Anda!

Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda! Siapa tahu, mungkin mereka juga akan terinspirasi dengan perjalanan hidup dan semangat Tom yang tidak pernah berputus asa. Tekan butang kongsi sekarang dan sebarkan kisah ini kepada lebih ramai orang!

Previous Post Next Post

Contact Form