Kontroversi Lisa Blackpink: Dakwaan Plagiat MV Travis Scott


Kontroversi mengenai Lisa dari Blackpink kini menjadi buah mulut ramai selepas dituduh melakukan plagiat dalam muzik video terbarunya bertajuk Rockstar.


Pengarah muzik video terkenal, Gabriel Moses, mendakwa Lisa menciplak konsep dari karyanya sendiri yang berjudul Fein, yang dibuat untuk penyanyi rap Travis Scott.


Menurut Gabriel, pihak pengurusan Lisa telah menghubunginya untuk mendapatkan keizinan menggunakan konsep dari video Fein sebagai rujukan. Walaupun tidak memberi kebenaran, pihak pengurusan Lisa tetap meneruskan projek tersebut.


Kontroversi ini mengundang reaksi daripada peminat Lisa, yang membela penyanyi itu dengan menyatakan konsep yang dipersoalkan sudah lazim digunakan dalam industri kreatif.


Namun, meskipun dakwaan ini telah mencetuskan perbincangan hangat, pihak pengurusan Lisa masih memilih untuk mengekalkan pendirian mereka dengan tidak memberikan penjelasan lanjut.


Muzik video Rockstar yang dilancarkan pada 27 Jun lalu mencatatkan kejayaan dengan meraih kedudukan nombor tiga dalam senarai trending YouTube, mengumpulkan lebih dari 66 juta tontonan hanya dalam masa lima hari.


Sama-sama kita pantau perkembangan lanjut mengenai isu ini dan teruskan menyokong Lisa dengan mengongsi artikel ini kepada kawan-kawan anda!

Previous Post Next Post

Contact Form