Minat Tak Sama Dengan Sokongan: Aizat Amdan Tak Hadir Konsert Bruno Mars


Siapa tak kenal Aizat Amdan, penyanyi dan komposer berbakat tanah air? Namun, bagi korang yang mengharapkan untuk bertemu dengan Aizat di konsert Bruno Mars nanti, nampaknya korang akan kecewa. Aizat dah buat keputusan tegas untuk tidak hadir ke konsert tersebut yang bakal diadakan di Kuala Lumpur pada 17 September depan.


Walaupun Aizat memang mengagumi bakat Bruno Mars, dia tetap tegas dengan pendiriannya. "Bagi saya, dia memang seorang penyanyi yang hebat, saya suka lagu dia tapi saya tidak akan tutup mata semata-mata nak pergi ke konsertnya," kata Aizat. Baginya, minat terhadap muzik Bruno tak boleh dijadikan alasan untuk menyokong tindakan atau pendirian politiknya.


Aizat juga menegaskan betapa pentingnya untuk kita semua lebih peka dan berhati-hati dalam menyokong mana-mana individu atau produk yang mungkin ada kaitan dengan rejim Zionis. "Secara peribadi, kalau kita dah tahu produk atau individu itu memberi dana kepada Israel, kita takkan sokong bukan? Kalau kita memang tahu dia menyokong Israel, bagi saya kita tak perlu sokong," tambahnya lagi.


Walaupun begitu, Aizat tak mempertikaikan pemilihan Bruno untuk membuat konsert di Malaysia. Katanya, setiap orang ada cara dan perjuangan masing-masing. Namun, dia memilih untuk tidak hadir sebagai tanda solidariti terhadap penindasan dan kekejaman yang berlaku di Palestin.


Aizat juga mengingatkan kita semua untuk lebih berhati-hati dengan apa yang kita pakai dan beli. "Saya juga sentiasa berhati-hati dengan apa yang saya pakai, beli dan akan mengenal pasti produk-produk tersebut dari negara mana," ujarnya.


Isu mengenai Bruno Mars dan sokongannya terhadap Israel mula timbul selepas dia membuat kenyataan meluahkan rasa cintanya terhadap Israel sewaktu persembahannya di Tel Aviv Oktober tahun lalu. Susulan itu, ada gerakan di media sosial meminta peminat untuk memboikot konsert Bruno di Malaysia.


So, korang rasa macam mana? Setuju dengan pendirian Aizat? Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan korang dan mari kita terus berbincang dan berfikir bersama. #SolidaritiUntukPalestin #BoikotKonsertBrunoMars

Previous Post Next Post

Contact Form