Murni Hati Mansor Puteh: Menderma Darah Sebanyak 631 Kali!


Siapa sangka, di sebalik nama besar dalam dunia perfileman, Mansor Puteh, terselit kisah kemanusiaan yang luar biasa. Pengarah dan pengkritik filem yang kita kenali ini sebenarnya adalah seorang penderma darah tegar sepanjang hayatnya.


Menurut Pusat Darah Negara (PDN), Allahyarham Mansor Puteh telah menderma darah sebanyak 631 kali! Sungguh mengagumkan, bukan? PDN juga menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham yang telah kembali ke Rahmatullah pada 7 Julai 2024.


"Al-Fatihah... Pusat Darah Negara mengucapkan salam takziah kepada keluarga Allahyarham Mansor Puteh. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman," tulis PDN di laman Facebook mereka.


Pada pagi Ahad, Mansor, 71 tahun, telah meninggal dunia selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya di Alam Damai, Cheras, Kuala Lumpur ketika dalam perjalanan pulang dari Hospital Kuala Lumpur (HKL). Identiti beliau dikenalpasti melalui lesen memandu yang ditemui di lokasi kejadian.


Anak saudaranya, Adeed Adillah Abdullah, yang juga bekas wartawan program Melodi, turut mengesahkan pemergian Allahyarham di laman Facebooknya. Jenazah dijangka dibawa ke Melaka untuk proses pengebumian.


Bagi mereka yang mungkin tidak mengenali beliau, Mansor Puteh adalah pengarah filem terkenal dengan karya seperti "Seman" pada tahun 1988 dan dokumentari 48 minit mengenai Tunku Abdul Rahman bertajuk "Residency Years" atau "Bertahun di Residensi". Beliau yang berkelulusan dari Universiti Columbia di New York juga dikenali dengan kritikannya terhadap filem dan industri seni tempatan.


Mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah untuk Allahyarham Mansor Puteh. Semoga rohnya tenang di sana. Jom kongsi kisah inspirasi ini dengan rakan-rakan anda agar lebih ramai lagi yang terinspirasi untuk menderma darah dan membantu mereka yang memerlukan.


Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan! Semoga kita semua mendapat inspirasi daripada kisah murni hati Mansor Puteh. 🌟

Previous Post Next Post

Contact Form