Pengalaman Seram Hazrat Muaz dalam Penggambaran 'Lumping Putih': "Perasaan Teruja Ditambah Seram Menyaksikan Ritual Kuda Kepang!"



Hazrat Muaz, seorang pelakon muda, berkongsi pengalaman tidak dapat dilupakan semasa terlibat dalam penggambaran telefilem 'Lumping Putih'. Beliau teruja namun dalam masa yang sama merasakan ketakutan yang mendalam apabila menyaksikan ritual tradisi kuda kepang yang mengasyikkan ini.


Menurut Hazrat, usia 29 tahun, pengalaman menyaksikan pemain kuda kepang dirasuk semasa upacara berlangsung adalah sesuatu yang amat menghantui.


"Bayangkan hanya permulaan upacara, pemain kuda kepang sudah terasa dirasuk dan berubah wajah," ungkapnya kepada kami.


Bagi Hazrat, walaupun menakutkan, dia merasa bertuah kerana dapat menyaksikan secara langsung ritual yang jarang dilihat oleh orang ramai.


"Selama ini saya hanya mengenali seni kuda kepang dari jauh. Kali ini, saya benar-benar beruntung kerana dapat terlibat dalam penggambaran 'Lumping Putih' di Batu Pahat dan Muar, Johor," jelasnya.


Hazrat turut mendedahkan bahawa penglibatannya dalam telefilem ini memberinya peluang untuk mempelajari ilmu baru dan bekerjasama dengan pelakon veteran seperti Zaidi Omar, Azizah Mahzan, dan Soffi Jikan.


"Saya menghargai pengalaman ini kerana belajar banyak tentang kuda kepang serta mendalami watak 'Lumping Putih' dengan lebih mendalam," katanya.


Telefilem arahan Epo Jenon ini juga menampilkan bakat-bakat seperti Amalina Arham dan Asmidar, dan bakal disiarkan di RTM 1 pada 7 Julai dalam rangka sambutan Maal Hijrah. Hazrat Muaz berharap penonton dapat merasai pengalaman seram dan keindahan tradisi kuda kepang melalui telefilem ini.


Jangan lupa kongsi pengalaman menarik Hazrat Muaz dalam 'Lumping Putih' dengan kawan-kawan anda! Sama-sama kita sambut Maal Hijrah dengan cerita yang memukau ini. 🌟

Previous Post Next Post

Contact Form