Siti Khadijah Seru Hentikan Penganiayaan Haiwan: "Janganlah Sakiti Mereka!"


Hai semua! 🌟


Sedih tengok banyak haiwan terus jadi mangsa penganiayaan? Pelakon kita yang hebat, Siti Khadijah, pun tak tahan melihat haiwan disakiti oleh manusia yang tak bertanggungjawab.


Kata Siti, dia faham kalau ada orang takut dengan haiwan macam kucing, anjing, atau katak. Tapi itu bukan alasan untuk menyakiti mereka. "Saya tahu ada yang takut kucing, anjing, katak dan sebagainya. Saya faham sangat tetapi kalau anda tidak suka, saya merayu janganlah sakiti mereka," katanya.


Siti juga kongsi, haiwan sebenarnya ada perasaan sama macam kita. Mereka ada perangai, trauma, dan ketakutan. "Ya, ada yang memandang mudah terhadap haiwan kerana mereka tidak berdaya dan tidak boleh bercakap... Namun itu tidak memberi anda hak untuk menyakiti mereka! Saya sangat pantang kalau nampak orang cuba aniaya haiwan," tegasnya.


Dalam satu hantaran di Instagram, Siti berkongsi foto bersama seekor anjing. Tujuannya, nak beri kesedaran kepada masyarakat supaya jangan terus melakukan penganiayaan terhadap haiwan.


Siti juga ada cerita, masa kecil dulu dia pernah dikejar anjing ketika menunggang basikal. Kejadian itu buat dia dan kawannya trauma, tapi nasib baik tiada kecederaan. "Dulu sewaktu usia saya 12 tahun, saya pernah kena kejar anjing. Masa itu saya ingat lagi, saya naik basikal membonceng kawan saya lalu dekat taman perumahan dan tiba-tiba beberapa anjing jalanan kejar kami. Saya kayuh selagi boleh tapi saya takut sangat jadi saya lompat dari basikal dan menyorok di tempat pembuangan sampah."


Walaupun masih ada rasa takut terhadap anjing, Siti berjaya mengatasinya. Dia juga kongsi beberapa fobia lain seperti takut gelap dan laut dalam. Tapi, dia bangga sebab sekarang dah boleh tidur di bilik gelap dan suka aktiviti menyelam!


Hebat kan Siti Khadijah ni? Jom kita sama-sama ikut jejak langkah dia dengan menghentikan penganiayaan terhadap haiwan. Kalau kita tak suka atau takut, biarlah mereka hidup dengan aman. Setuju tak?


Kalau korang rasa artikel ni bermanfaat, jangan lupa kongsi dengan kawan-kawan ya! 🐾❤️


Jom, sama-sama kita sebarkan kasih sayang terhadap haiwan! 🐶✨

Previous Post Next Post

Contact Form