"Ain Sufia Takut ‘Badi’ Dang Anum, Amalkan Doa Sebelum Mulakan Latihan!"



Ain Sufia Berhati-hati Bawa Watak Dang Anum, Amal Doa Setiap Kali Latihan – ‘Kekok Jadi Isteri Anak Ikan!’


Memegang watak seorang legenda kisah silam bukanlah tugas yang mudah, terutama apabila watak tersebut ada sejarah yang cukup besar dalam lipatan masa. Pelakon hebat Ain Sufia, atau nama sebenarnya Nurul Ain Othman, kini dalam persiapan membawa watak Dang Anum dalam sebuah pementasan teater yang akan datang.


Ain mengakui, walaupun sudah berpengalaman, perasaan bimbang tetap ada. Siapa yang tak risau jika watak yang dilakonkan terlalu mendalam hingga terbawa-bawa ke dalam kehidupan harian, kan?


"Bila kita tahu watak ini wujud dan pernah hidup dahulu, ia memang memberi tekanan. Saya tak nak watak Dang Anum ini akhirnya makan diri saya sendiri," kata Ain dengan penuh kesedaran.


Sebagai seorang ibu, Ain sangat berhati-hati dengan watak ini. Untuk memastikan dirinya tidak terbeban atau terkena ‘badi’, Ain sentiasa berpegang kepada doa sebelum memulakan setiap sesi latihan. Doanya mudah – semoga watak ini berjaya dilakonkan tanpa sebarang kesan negatif dalam kehidupan peribadinya.


Dalam sidang media teater Dang Anum (The Untold Story), Ain berkongsi bahawa sebelum dan selepas latihan, dia sentiasa berdoa dan mengambil masa untuk tenang seketika sebelum pulang ke rumah. Ini adalah langkah berjaga-jaga yang Ain pelajari dari pengalaman lepas, kerana ada ketika dahulu dia pernah terbawa-bawa watak ke rumah.


"Saya akan duduk dalam kereta sekejap, ambil masa untuk pisahkan diri dari watak sebelum masuk ke rumah. Memang saya sentiasa berjaga-jaga sebab kita tak tahu apa kesan watak ini pada diri kita," katanya.


Kali ini, Ain menghadapi cabaran baru apabila digandingkan dengan pelakon baharu, dan jalan cerita Dang Anum juga ada sedikit perubahan. Kekok juga apabila di sesi latihan dia dipanggil ‘akak’ oleh pelakon yang memegang watak suaminya. Namun, Ain tetap profesional dan memastikan babak mesra suami isteri dilakonkan dengan sebaik mungkin.


Teater ini akan dipentaskan pada 27 hingga 29 September depan di Auditorium Tun Azizan Zainul Abidin, Putrajaya. Selain Ain, teater ini turut dibintangi oleh pelakon-pelakon hebat seperti Along Eyzendy, Adam Shahz, Affan Mohd dan Karl Dannish.


Nak tahu bagaimana Ain Sufia menghadapi cabaran ini dan melihat aksi teater yang pastinya menarik? Jangan lupa tandakan kalendar anda dan ajak kawan-kawan tonton bersama! Kongsi artikel ini dengan rakan-rakan yang suka teater dan sama-sama kita sokong industri seni tanah air!

Previous Post Next Post

Contact Form