"Akaun Media Sosial Atilia Digodam Lepas Jemputan Podcast Antarabangsa - Hati-Hati Dengan Penipuan Online!"



Penyanyi terkenal Atilia baru-baru ini telah menjadi mangsa penipuan dalam talian selepas menerima jemputan untuk kerjasama podcast berbayar dengan sebuah syarikat antarabangsa. Tak disangka, jemputan yang nampak menarik itu rupa-rupanya taktik licik scammer yang berjaya menggodam akaun media sosial milik Atilia atau nama sebenarnya Raja Putri Atilia Raja Haron.


Bayangkan, bukan sahaja Atilia kehilangan akses ke akaun media sosialnya, tapi dia juga kehilangan lebih 68,000 pengikut setia di Facebook! Risau betul Atilia jika ada individu tak bertanggungjawab cuba menyamar menggunakan identitinya untuk menipu orang lain.


Dalam satu perkongsian di Instagram, Atilia menceritakan kisah bagaimana semua ini berlaku. Awalnya, dia menerima emel dari sebuah organisasi yang nampak tulen dan menawarkan kerjasama untuk podcast. Selepas beberapa kali berurusan, Atilia dijemput untuk mesyuarat secara atas talian. Semuanya nampak biasa saja, sehinggalah dia diminta untuk berkongsi skrin bagi menunjukkan cara bersiaran langsung.


Apa yang berlaku selepas itu? Dalam tempoh seminit sahaja, kursor komputernya diambil alih oleh scammer, dan mereka terus membuat perubahan pada tetapan Facebooknya! Sedar akan hal itu, Atilia terus kehilangan akses ke akaun media sosialnya.


Atilia juga menasihati orang ramai agar berhati-hati dan sentiasa mendengar naluri sendiri. Jangan mudah terpedaya dan elakkan berkongsi skrin dengan sesiapa pun melainkan anda benar-benar yakin.


Jadi, kalau anda tak mahu jadi mangsa seterusnya, pastikan sentiasa waspada dengan tawaran yang nampak terlalu bagus untuk jadi kenyataan. Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya mereka pun boleh elakkan diri daripada menjadi mangsa penipuan online!


Call to Action: Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya mereka juga sedar tentang bahaya penipuan online!

Previous Post Next Post

Contact Form