Ameng Reda Pemergian Ibu Tercinta, Sempat Selesai Bacaan Yasin Sebelum Hembus Nafas Terakhir



Hari Jumaat yang penuh dengan kesedihan buat penyanyi terkenal Ameng apabila beliau kehilangan insan yang paling disayangi, iaitu ibunya, Hasmah Mahmud, yang telah kembali ke rahmatullah. Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada jam 11 pagi di Hospital Universiti Sains Malaysia, Kelantan.


Ibu Ameng yang berusia 81 tahun telah lama mengalami masalah kesihatan akibat sakit tua dan komplikasi organ dalaman. Menurut isteri Ameng, Sabariah Zakarian, ibu mertuanya telah dimasukkan ke hospital dua hari sebelum itu kerana keadaan kesihatannya yang semakin merosot.


"Keadaan arwah tidak stabil sejak dua hari lalu, jadi kami bawa ke hospital. Doktor maklumkan buah pinggangnya rosak, dan faktor usia menyukarkan rawatan lanjut," kata Sabariah.


Pada pagi Jumaat, abang Ameng memaklumkan bahawa keadaan ibu mereka semakin kritikal. Selepas bersarapan, Ameng dan Sabariah segera ke hospital. Dalam detik yang penuh dengan rasa sayu, Ameng sempat bertemu dengan ibunya dan membacakan surah Yasin. Sebaik sahaja selesai bacaan, ibunya menghembuskan nafas terakhir.


Sabariah juga sempat berkongsi berita duka ini melalui satu hantaran di Instagramnya, mengungkapkan rasa reda dan ketabahan keluarga menghadapi kehilangan ini. Menurut Sabariah lagi, ibu mertuanya sempat meluangkan masa tinggal bersama mereka di Kuala Lumpur kira-kira dua bulan lalu.


"Ameng reda dengan pemergian ibunya. Kami semua sudah jangka apabila melihat keadaannya sebegitu. Dua bulan lalu, ibu sempat tinggal bersama kami di Kuala Lumpur dan juga meluangkan masa bersama anak-anak lain," tambah Sabariah.


Pemergian ibu tercinta pastinya meninggalkan kesan mendalam dalam hidup Ameng. Namun, beliau tabah menerima takdir ini dengan penuh kesyukuran kerana sempat menghabiskan bacaan Yasin di sisi ibunya sebelum saat akhir.


Kehilangan seorang ibu adalah satu kehilangan yang amat berat. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang beriman. Sama-samalah kita doakan kesejahteraan roh beliau di alam barzakh.


Jika anda tersentuh dengan kisah ini, jangan lupa untuk berkongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda. Semoga kita semua dapat mengambil iktibar dan menghargai setiap detik bersama insan tersayang. Al-Fatihah buat arwah Hasmah Mahmud.

Previous Post Next Post

Contact Form