Azhar Sulaiman: Harapan Terakhir Untuk Andika Rees Menjadi Imam Solat Jenazah


Pelakon terkenal, Azhar Sulaiman, baru-baru ini mengungkapkan satu hasrat yang mendalam dari lubuk hatinya. Dalam satu perkongsian penuh makna, Azhar yang berusia 53 tahun menyatakan keinginannya untuk melihat anak lelakinya, Andika Rees Pahamin, menjadi imam solat jenazah jika dia ditakdirkan pergi lebih dahulu.


Azhar berkongsi bahawa dia ingin anaknya mempelajari rukun dan tatacara solat jenazah. Baginya, seorang anak lelaki lebih afdal melakukan solat jenazah untuk ayahnya jika berlaku kematian. Ini adalah sesuatu yang sangat penting bagi Azhar, memandangkan dia pernah mengalami kekecewaan apabila tidak dapat mengimamkan jenazah arwah bapanya sendiri kerana berada di luar negara dan tidak mempunyai ilmu tentang pengurusan jenazah pada waktu itu.


“Dulu, saya tiada di Malaysia ketika arwah bapa meninggal dunia dan tidak tahu cara melakukannya. Sekarang, saya perlu mengajar Rees supaya dia boleh mengimamkan solat jenazah saya nanti,” tulis Azhar dengan penuh harapan.


Beliau juga menyebut bahawa menurut Ustaz Azhar Idrus, adalah wajib bagi anak lelaki untuk menyembahyangkan jenazah ayah mereka sendiri.


Di ruangan komen, netizen menunjukkan sokongan penuh terhadap hasrat Azhar. Ramai yang mendoakan agar urusan Andika Rees dalam menimba ilmu tersebut dipermudahkan.


“Semoga Allah makbulkan apa yang dihajati ayahnya. Semoga Rees jadi anak yang berjasa di dunia dan akhirat buat ibu bapanya,” komen seorang pengguna.


“Bagus Azhar, semoga ini menjadi pengajaran dan teladan kepada kita semua untuk mengambil berat tentang pengurusan jenazah,” kata netizen yang lain.


Azhar Sulaiman, yang berkahwin dengan Chempaka Emalin Pahamin pada tahun 1996, dikurniakan tiga orang anak—Kasih Leia Ixora, 24 tahun, dan pasangan kembar, Andika Rees Pahamin serta Kasih Iris Leona, 22 tahun.


Artikel ini semoga memberi inspirasi kepada kita semua. Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda agar mereka juga dapat mengambil iktibar.

Previous Post Next Post

Contact Form