Da'i Syed Terima Hukuman Penjara 10 Tahun dan Tiga Sebatan: Isteri Sedang Berpantang Menangis Menghadapi Keputusan



Pada pagi Jumaat yang penuh bersejarah, pendakwah selebriti Da'i Syed, nama sebenar Syed Shah Iqmal Syed Mohd Shaiful, 29 tahun, telah dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen Shah Alam, Selangor. Keputusan ini dibuat setelah beliau didapati bersalah atas pertuduhan merogol seorang wanita di sebuah kondominium lima tahun lalu.


Hakim Norazlin Othman memutuskan demikian selepas pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie di akhir kes pembelaan. Syed yang kelihatan teresak-esak dalam kandang tertuduh selepas keputusan dibacakan, mungkin menyedari beratnya hukuman yang harus ditanggung.


Menjadi lebih menyedihkan, isterinya, Hana Ismail, 38 tahun, baru sahaja melahirkan anak mereka 16 hari lalu. Keadaan ini menambah duka yang sedang dirasai pasangan ini.


Pada 10 Disember 2020, Syed mengaku tidak bersalah atas pertuduhan merogol seorang wanita berusia 23 tahun di bilik sebuah kondominium di I-City, Seksyen 7 Shah Alam, pada 11 September 2019. Namun, pada 10 April tahun lalu, Mahkamah Sesyen membebaskan beliau setelah pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie.


Namun, Mahkamah Tinggi membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan memerintahkan Syed membela diri atas pertuduhan tersebut. Syed didakwa mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.


Seramai 18 saksi pendakwaan telah dipanggil untuk memberi keterangan sepanjang perbicaraan yang bermula pada April 2022. Dalam kes yang berasingan, Syed juga didakwa atas dua pertuduhan melakukan persetubuhan di luar tabii dan mencabul seorang penuntut kolej swasta. Bagaimanapun, beliau dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada 31 Mei 2022 selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie.


Keputusan ini pasti meninggalkan kesan yang mendalam kepada semua pihak yang terlibat. Semoga kita semua mengambil iktibar daripada peristiwa ini.


Jangan lupa kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda untuk memastikan mereka turut mengikuti perkembangan terkini.

Previous Post Next Post

Contact Form