FFM33 Kembali dengan Anugerah Dokumentari Terbaik - Inspirasi Baru untuk Industri Filem Malaysia!



Selepas 5 Tahun, FFM33 Kembalikan Anugerah Dokumentari Terbaik!


Hai peminat filem Malaysia! Ada berita menarik untuk korang semua. Selepas lima tahun, Festival Filem Malaysia ke-33 (FFM33) bakal memperkenalkan semula kategori Dokumentari Terbaik yang pernah dipertandingkan dulu. Ya, korang tak salah dengar!


Menurut Datuk Azmi Saifuddin bin Mutalib, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), keputusan ini dibuat untuk menghargai pelbagai bentuk karya di Malaysia.


“Kami nak galakkan lagi penggiat filem tempatan untuk berkarya dan memperkayakan spektrum sinema Malaysia. Jadi, anugerah Dokumentari Terbaik akan dipertandingkan semula. Ini adalah satu langkah untuk memartabatkan pelbagai genre dalam industri filem kita,” katanya.


FFM33 Edisi Emas - Lebih Besar dan Lebih Gah!


FFM33 kali ini akan berlangsung pada 7 Disember depan di Auditorium Seri Angkasa, Angkaspuri. Korang kena simpan tarikh ni, jangan terlepas peluang untuk saksikan acara paling berprestij dalam industri filem negara!


Dalam edisi ini, sebanyak 30 anugerah akan dipertandingkan, termasuklah kategori Dokumentari Terbaik. Pencalonan dibuka dari 20 Ogos hingga 6 September, jadi kita boleh jangka lebih 100 karya yang diterbitkan dari 1 Oktober 2022 hingga 30 Jun lepas bakal bertanding. Fuh, meriah!


Visi Baru untuk Industri Filem Malaysia


Azmi juga ada berkongsi hala tuju baru untuk industri filem tempatan. Fokusnya adalah untuk menghasilkan filem Malaysia berkualiti yang mampu menembusi pasaran antarabangsa. Tahun ini, Finas memperkenalkan insentif baru dengan pemotongan cukai sehingga RM5 juta untuk penaja yang berminat menyokong FFM33. Menarik kan?


Bukan setakat trofi dan wang tunai, pemenang kategori Filem Terbaik juga akan menerima dana sumbangan kreatif sebanyak RM500,000 untuk penerbitan filem akan datang. Ini adalah satu inisiatif yang sangat baik untuk terus menyokong industri filem kita.


Selain acara utama, pelbagai program sisipan juga dirancang untuk memeriahkan FFM33. Antaranya bengkel latihan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak, serta program ekonomi dan pelaburan untuk galakkan perkembangan industri filem kita.


Jadi, korang tunggu apa lagi? Jangan lupa kongsi artikel ini dengan kawan-kawan korang yang minat filem! Sama-sama kita sokong industri filem Malaysia ke arah yang lebih gemilang! 🎬✨


Jom share artikel ni dengan kawan-kawan korang! Lagi ramai lagi meriah, sama-sama kita raikan industri filem Malaysia!

Previous Post Next Post

Contact Form