"Hang Jebat Masih Belum Memaafkan Abang, Persoal Tindakan Hang Tuah Kaveat Harta Arwah Bapa"



Dalam dunia seni tanah air, kisah Hang Jebat, anak kepada seniman terkenal Tan Sri Jins Shamsuddin, kini mencuri perhatian. Hang Jebat, 37, mengakui dia masih menyimpan rasa marah dan belum memaafkan kedua-dua abangnya, Jeffrey dan Hang Tuah. Rasa marah ini tercetus ekoran tuduhan mereka yang mendakwa Hang Jebat telah menipu dan memalsukan dokumen jual beli tanah milik bapa mereka ketika Tan Sri Jins masih hidup.


"Saya masih marah dan untuk memaafkan mereka, belum ada keputusan lagi. Mungkin suatu hari nanti, bila tiba masanya, saya akan memaafkan. Insya-Allah, saya berlapang dada, tapi biarlah masa yang menentukan," jelas Hang Jebat dalam sidang media yang diadakan di Restoran Haslam, Kuala Lumpur pada Selasa.


Dalam sidang media tersebut, Hang Jebat menegaskan bahawa dia bukan seorang yang tamak harta. Penjualan tanah yang berlaku hanya melibatkan satu estet tanah melalui perjanjian pembelian (PA) sahaja. Dia turut mempersoalkan tindakan Hang Tuah yang telah mengkaveat harta-harta milik arwah.


“Saya hanya buat PA untuk satu estet tanah sahaja. Ayah ada banyak harta lain yang masih boleh difaraidkan mengikut undang-undang, bukan semuanya sudah saya jual. Kalau saya tamak, saya sudah buat PA untuk semua harta ayah. Kenapa dia (Hang Tuah) kaveat tanah-tanah tersebut?” tambahnya.


Untuk pengetahuan, kaveat adalah notis yang dimasukkan di pejabat tanah untuk memberi amaran atau makluman mengenai status atau kepentingan terhadap hartanah tersebut. Ia merupakan sekatan untuk melindungi kepentingan pihak-pihak yang berkepentingan.


Sebelum ini, peguam Hang Jebat, Amirfarid Nawawi, memberitahu bahawa Mahkamah Tinggi serta Mahkamah Rayuan telah menolak tuntutan Jeffrey dan Hang Tuah yang menuduh Hang Jebat menipu dan memalsukan dokumen jual beli tanah milik arwah. Hakikatnya, tanah tersebut telah dijual semasa arwah masih hidup, dan oleh itu tidak tertakluk kepada harta pusaka dan faraid.


Untuk makluman, Tan Sri Jins Shamsuddin telah meninggal dunia pada 1 Mac 2017 di sebuah klinik di Taman Melawati akibat sesak nafas selepas tercekik kuih di kediamannya. Jeffrey merupakan anak sulung hasil perkahwinan Tan Sri Jins dengan bintang legenda Allahyarham Rahmah Rahmat, manakala Hang Tuah adalah anak kedua dari perkahwinannya dengan Jamilah Shukor pada 1973. Tan Sri Jins juga dikurniakan dua cahaya mata, Putera Hang Jebat dan Putera Hang Nedim, melalui perkahwinannya dengan Puan Sri Halijah Abdullah.


Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda supaya mereka juga dapat mengikuti perkembangan terkini tentang kisah Hang Jebat dan keluarga.

Previous Post Next Post

Contact Form