Kehilangan Mengejut Nidza Afham: Kenangan dan Kewajipan Yang Tak Akan Dilupakan


Kehilangan abang tercinta, Allahyarham Nidza Afham, meninggalkan kesan mendalam buat penyanyi Aufahnie. Kehilangan Nidza yang tiba-tiba selepas jasadnya ditemukan di Sungai Klang, selepas 12 jam dilaporkan hilang, adalah satu kehilangan yang amat mengejutkan.


Aufahnie atau Nur Aufahanie Mokhtar, 21, mengakui betapa sukar untuk menerima berita sedih ini. “Sejak semalam saya tidak boleh tidur. Makan pun tidak kerana asyik memikirkan keberadaan abang selepas dia hilang. Air mata sudah kering akibat menangis sepanjang malam,” katanya dengan nada penuh kesedihan ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Shah Alam pada malam Rabu.


Jenazah Nidza yang ditemukan pada pukul 7 petang, kira-kira satu kilometer dari lokasi dia dilaporkan hilang, telah dibawa ke hospital untuk bedah siasat. Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan, telah mengesahkan penemuan dan identiti Nidza.


Aufa menceritakan tentang keperibadian abangnya yang sentiasa menjadi sumber kekuatan dan tanggungjawab bagi keluarga. “Abang adalah seorang anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga. Selepas ibu bapa kami berpisah, dia tinggal bersama ibu dan menjaga ibu hingga akhir hayat. Dalam tujuh beradik, dialah yang paling baik.”


Menurut Aufa, tiada tanda-tanda pelik atau perubahan tingkah laku yang menunjukkan sesuatu yang tidak baik sebelum kehilangan Nidza. Kini, keluarga sedang berbincang tentang kemungkinan meneruskan bedah siasat sekiranya terdapat unsur jenayah, walaupun ini tentunya akan menyedihkan bagi arwah.


Pihak polis mengesahkan menerima laporan kehilangan Nidza yang keluar rumah pada pukul 7.45 petang Selasa untuk berjoging di Stadium Sultan Suleiman, Klang. Malangnya, Nidza gagal dihubungi sebelum telefon bimbitnya ditemui di kawasan berhampiran jambatan Sungai Klang oleh teman wanitanya. Keluarga yang datang ke lokasi kejadian menemui telefon dan dompet milik Nidza.


Tersebar juga rakaman CCTV seorang lelaki berbaju jersi 56 yang dipercayai Nidza, dilihat berjalan di sekitar kawasan Masjid India Muslim Tengku Kelana, Klang sebelum dia hilang.


Artikel ini merupakan satu penghormatan kepada Nidza Afham dan peringatan tentang betapa pentingnya menghargai setiap detik bersama orang tersayang. Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda untuk mengenang dan menghormati kenangan Allahyarham.

Previous Post Next Post

Contact Form