Orkes Melayu KL Memukau di Festival Antarabangsa Sharq Taronalari: Bangga Bawa Lagu Asli Malaysia ke Pentas Dunia!



Assalamualaikum dan hai semua! Hari ini kita nak kongsi berita gembira dari Festival Antarabangsa Sharq Taronalari yang berlangsung di Samarkand, Uzbekistan. Orkes Melayu Kuala Lumpur, yang mewakili Malaysia dalam festival muzik yang terkenal ini, telah membuatkan ramai terpesona dengan persembahan mereka.


Walaupun mereka tidak mengharapkan kemenangan, Orkes Melayu KL tetap berbangga kerana berjaya membawa lagu-lagu tradisional Melayu ke pentas antarabangsa. Festival Sharq Taronalari, yang juga dikenali sebagai Melodi Timur, merupakan salah satu festival muzik terbesar di Asia Tengah. Diadakan di Dataran Registan yang diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, festival ini menghimpunkan peserta dari lebih 80 negara.


Apa yang membuatkan persembahan Orkes Melayu KL begitu istimewa? Mereka menggabungkan empat genre muzik tradisional Melayu iaitu Dondang Sayang, Zapin, Mek Mulung, dan Joget dalam satu persembahan yang memikat. Vokalis dan pemain bes, Syed Shahril Faisal Syed Hussein, menjelaskan bahawa mereka ingin mencari kelainan dengan menggabungkan elemen-elemen muzik yang berbeza ini. Lagu-lagu yang dipersembahkan termasuk "Ya Salam" yang berentak Zapin dan "Ala Emak Kahwinkan Aku" yang merupakan lagu Joget kesukaan ramai.


Dalam pertandingan ini, mereka mempersembahkan komposisi selama 15 minit seperti yang disyaratkan, dan juri dilaporkan terhibur dengan prestasi mereka. Selain Syed Shahril Faisal, Orkes Melayu KL juga dianggotai oleh Oly Fizly Othman (perkusi), Nurfarhana Abu Bakar (vokalis kedua), Aris Kalisa Razli (gitar), Adam Shahrir Omar (akordion), dan Muhammad Saufi Nasyari (biola). Mereka merupakan kumpulan muzik yang ditubuhkan di bawah unit kebudayaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).


Festival ini, yang pertama kali diadakan pada tahun 1997, sudah menjadi acara tahunan yang dinanti-nantikan. Tahun ini, sebanyak 300 peserta dari pelbagai negara bersaing selama lima hari untuk merebut gelaran juara. Pemenang utama bakal membawa pulang hadiah wang tunai AS$10,000, manakala pemenang tempat kedua dan ketiga juga akan menerima hadiah yang lumayan.


Walaupun saingan sangat sengit, Syed Shahril Faisal tidak kecewa jika mereka gagal memenangi anugerah. Sebaliknya, mereka berasa bangga kerana telah berjaya menonjolkan muzik tradisional Melayu di pentas dunia. Ini adalah pencapaian besar untuk Orkes Melayu KL dan juga muzik tradisional Malaysia.


Jangan lupa untuk kongsi berita hebat ini dengan rakan-rakan anda! Saksikan bagaimana muzik tradisional Melayu terus mendapat tempat di persada dunia. Teruskan menyokong seni dan budaya tempatan kita!


#OrkesMelayuKL #FestivalSharqTaronalari #MuzikTradisionalMalaysia #KongsiBerita #BanggaDenganSeniTempatan

Previous Post Next Post

Contact Form