"10 Tahun Disekat Masuk UK: Kisah Trauma Inteam dan Hikmah di Sebaliknya!"



Korang mesti kenal kumpulan nasyid terkenal Inteam, kan? Tapi, tahukah korang yang mereka pernah disekat masuk ke United Kingdom (UK) selama 10 tahun? Ya, betul tu! Hazamin, salah seorang ahli Inteam, berkongsi kisah yang mengejutkan tentang insiden yang berlaku pada tahun 2010.


Waktu tu, Inteam dijemput buat persembahan di UK oleh pelajar Universiti Sheffield. Tapi, malangnya pihak imigresen UK dapat tahu mereka tak ada permit persembahan. Akibatnya, tiga ahli Inteam dihantar pulang ke Malaysia, dan lebih mengejutkan lagi, mereka kena tahan seolah-olah penjenayah siap ambil gambar! Hazamin seorang je yang dibenarkan masuk dan sempat buat satu persembahan, manakala dua lokasi lagi terpaksa dibatalkan.


“Sekarang dah boleh masuk UK, tapi... masih trauma!” – kata Hazamin.


Walaupun larangan tu berakhir, perasaan trauma tu masih ada. Tapi Hazamin percaya, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Di sebalik kejadian ni, Inteam sempat bertemu dengan bos Maher Zain dari syarikat Awakening Records dan dapat perjanjian untuk jadi pengedar album Maher Zain di Malaysia. Hebat, kan?


Selain tu, dalam perkembangan terbaru, Inteam kini berkolaborasi dengan artis-artis hebat lain seperti Lah Ahmad, Pot Innuendo, dan Azan Ruffedge dalam album Qasidah Qalbu Untuk Yang Dirindu. Album ni diterbitkan sebagai penghormatan khas untuk Nabi Muhammad SAW, dan mendapat sokongan RM100,000 dari MyCreative Ventures.


Satu perjalanan yang penuh liku-liku, tapi jelas membuahkan hasil yang manis untuk Inteam. Kalau korang rasa kisah ni menarik, jangan lupa kongsi artikel ni dengan kawan-kawan korang! Mungkin mereka pun nak tahu kisah di sebalik perjuangan kumpulan nasyid kesayangan ramai ni!


👉 Jom share sekarang! 😊

Previous Post Next Post

Contact Form