Alif Teega & Aisyah Hijanah Didakwa Atas 10 Pertuduhan Salah Guna Dana Awam: Apa Kisah Sebenar?



Alif Teega, personaliti media sosial yang popular, dan isterinya Aisyah Hijanah kini berdepan detik mencabar apabila mereka mengaku tidak bersalah atas 10 pertuduhan salah guna dana awam. Pengakuan itu dibuat di hadapan Hakim Awang Kerisnada di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada Isnin lepas.


Dengan jumlah dana awam yang dikatakan disalah guna melebihi RM1.5 juta, kes ini menarik perhatian ramai. Dana tersebut sepatutnya digunakan untuk tujuan amal seperti infaq kurma, bantuan al-Quran, pek makanan untuk fakir miskin, bantuan banjir, dan juga pakaian raya anak-anak yatim. Namun, kini pasangan tersebut berdepan pertuduhan serius yang boleh membawa hukuman penjara sehingga lima tahun jika disabit kesalahan.


Alif dan Aisyah bagaimanapun memilih untuk dibicarakan. Mereka dibenarkan ikat jamin sebanyak RM25,000 dengan syarat tertentu, termasuk menyerahkan pasport mereka dan melapor diri ke SPRM setiap bulan.


Kes ini akan dibicarakan pada 27 November depan, dan ramai yang menanti untuk melihat bagaimana ia akan berkembang. Adakah mereka benar-benar bersalah atau ada cerita lain yang tersembunyi?


Sebelum ini, Alif juga didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua pertuduhan salah guna dana sebanyak RM63,000 melalui program infaq yang dilaksanakan pada April dan Jun tahun ini. Walaupun pertuduhan tersebut cukup serius, Alif tetap mengekalkan pengakuan tidak bersalah.


Kes yang melibatkan salah guna dana awam ini sememangnya menjadi topik hangat, lebih-lebih lagi apabila melibatkan tokoh media sosial yang mempunyai pengaruh besar. Adakah ini pengakhiran bagi perjalanan mereka, atau sekadar satu lagi cabaran dalam hidup?


Kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya mereka pun tahu cerita sebenar!

Previous Post Next Post

Contact Form