"Da’i Syed Dilepaskan Sementara: Apa yang Berlaku Seterusnya?"


Dalam berita terkini, pendakwah selebriti yang sering menjadi perhatian, Da’i Syed, telah dilepaskan sementara selepas 21 hari menjalani hukuman penjara di Kajang. Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan untuk menangguhkan hukuman penjara ini sehingga rayuan Syed atas kesalahan merogol seorang wanita, yang berlaku lima tahun lalu, didengar dan diputuskan.


Keputusan ini dibuat oleh Hakim Datuk Aslam selepas permohonan dari peguam Syed, Mohamed Baharudeen Mohamed Ariff, diterima. Peguam Datuk Ab Bakar Isa Ramat turut mengesahkan bahawa sesi pendengaran permohonan ini diadakan mengikut Seksyen 311 Kanun Tatacara Jenayah.


Mahkamah telah membenarkan permohonan tersebut dengan beberapa syarat, namun butiran lanjut tidak didedahkan kepada umum. Sesi pendengaran kes rayuan dijadualkan pada 24 September ini di Mahkamah Tinggi Shah Alam.


Untuk pengetahuan semua, pada 30 Ogos lalu, Syed mengalirkan air mata di dalam kandang tertuduh apabila dijatuhi hukuman penjara selama 10 tahun dan tiga sebatan akibat merogol seorang wanita di sebuah kondominium. Sebelum itu, pada 10 Disember 2020, Syed mengaku tidak bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atasnya.


Sekadar info, pada April tahun lalu, Mahkamah Sesyen membebaskan Syed dari pertuduhan ini selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie, namun keputusan itu dibatalkan selepas pihak pendakwaan merayu.


Jadi, apa pandangan anda tentang kes ini? Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda agar kita semua dapat mengikuti perkembangan selanjutnya!

Previous Post Next Post

Contact Form