"Hunny Madu Hampir Terjerat Scammer! Nasib Baik Firasat Tepat, Siapa Sangka Penipuan Licik Ini Berlaku!"



Dalam dunia yang semakin maju ini, tak dinafikan ramai yang mudah terpedaya dengan janji-janji manis scammer. Namun, penyanyi dan pengacara berbakat, Hunny Madu, hampir sahaja menjadi mangsa penipuan yang licik!


Hunny Madu, atau nama sebenarnya Hani Farhana Mohd Hatim, 40, berkongsi pengalamannya yang mencurigakan apabila dihubungi oleh seorang individu yang mengaku sebagai kru produksi untuk sebuah program podcast.


Kisah bermula apabila Hunny menerima emel daripada seorang bernama Jamie Kennedy yang menjemputnya sebagai tetamu podcast, untuk berkongsi pengalaman beliau sepanjang 18 tahun berkecimpung dalam industri hiburan. Namun, satu tawaran yang disebut oleh Jamie mula mencetuskan rasa curiga Hunny – bayaran sebanyak AS$2,000 (RM8,600)!


"Sejak dia sebut jumlah bayaran itu, saya dah mula rasa pelik," kata Hunny sambil menceritakan detik cemas tersebut dalam satu hantaran TikTok.


Hati-Hati Dengan Tawaran Manis

Tak mahu terus terpedaya, Hunny meminta untuk berbincang lebih lanjut menerusi panggilan video. Apa yang mencurigakan, individu tersebut beberapa kali meminta akses kepada akaun Facebook Hunny, kononnya untuk menukar perincian teknikal bagi sesi Facebook Live.


Namun, firasat Hunny memang tepat apabila individu yang disangkakan seorang lelaki kulit putih, rupanya seorang lelaki berbangsa India! Perkara itu segera membuat Hunny bertambah ragu-ragu.


"Dia minta saya daftar masuk Facebook, tapi saya tak bagi. Saya minta dia buka kamera dulu, dan bila dia buka, saya memang terkejut sebab rupanya dia bukan seperti yang saya bayangkan," tambah Hunny lagi.


Elak Jadi Mangsa, Kongsi Pengalaman Ini!

Bayangkan jika Hunny terpedaya dan memberi akses kepada scammer tersebut – dia mungkin akan kehilangan akaun Facebook dengan lebih 200,000 pengikut!


Hunny bertindak cepat dengan menamatkan panggilan dan memberi amaran kepada orang ramai agar tidak mudah terpengaruh dengan emel atau mesej mencurigakan dari individu yang tak dikenali.


Jadi, kawan-kawan, kalau ada sesiapa yang cuba tawarkan sesuatu yang terlalu manis untuk dipercayai, berhati-hatilah! Jangan mudah serahkan maklumat peribadi atau akses akaun media sosial anda.


Jom kongsikan cerita ini dengan kawan-kawan korang! Jangan sampai ada yang terperangkap dengan taktik licik scammer ini. Tekan butang kongsi sekarang dan selamatkan orang lain daripada menjadi mangsa!

Previous Post Next Post

Contact Form