Ira Kazar Tuntut Syamsul RM3,000, Tapi Dapat RM200 Sahaja!


Baru-baru ini, dunia hiburan digemparkan dengan berita tentang Ira Kazar, bekas isteri kepada pengarah terkenal Syamsul Yusof, yang menuntut kos kehadiran di mahkamah sebanyak RM3,000. Namun, dalam satu keputusan yang mengejutkan, mahkamah hanya membenarkan Syamsul membayar RM200 sahaja sebagai kos kehadirannya di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.


Ira hadir ke mahkamah pada Rabu untuk urusan berkenaan rumah tangga mereka. Peguam Syamsul, Azmi Mohd Aris, membantah tuntutan Ira dengan alasan bahawa proses perceraian yang berlangsung di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Selangor pada 5 September lalu sudah selesai. Menurutnya, kehadiran Ira dan Syamsul ke mahkamah itu sebenarnya menjimatkan masa dan kos bagi semua pihak yang terlibat.


“Sepatutnya hari ini kami ingin menarik semula permohonan membabitkan tuntutan perceraian. Tapi Ira memohon kos kehadiran sebanyak RM3,000. Saya rasa tuntutan itu tidak seharusnya dibuat,” jelas Azmi.


Di pihak Ira, peguam syarie Mohammad Fadhil Abdul Razak menegaskan bahawa tuntutan kos tersebut adalah kerana kesukaran yang dihadapi oleh Ira. Dia juga menyatakan rasa kesal dengan tindakan Syamsul yang tidak jujur mengenai lafaz taklik yang berlaku sebelum ini.


“Tujuan kami memohon kos kehadiran tersebut adalah kerana Syamsul dianggap telah menyusahkan Ira,” katanya, menambah bahawa mereka terpaksa memfailkan kes ini di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Selangor disebabkan kekeliruan yang berlaku.


Untuk rekod, Syamsul dan Ira, yang juga dikenali sebagai Faghira Fatini Kazaruddin, 29, telah bercerai talak satu pada 5 September selepas mahkamah mengesahkan pelanggaran taklik sebanyak lima kali oleh Ira sejak 14 Ogos tahun ini. Pasangan ini berkahwin pada 6 Januari lalu di Selatan Thailand dan mendaftarkan perkahwinan mereka di Perlis pada 20 Januari 2023. Namun, tidak seperti perkahwinannya dengan Puteri Sarah yang dikurniakan dua cahaya mata, perkahwinan dengan Ira tidak dikurniakan sebarang cahaya mata.


Jadi, apa pendapat anda tentang situasi ini? Adakah Ira berhak untuk menuntut kos tersebut? Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda agar kita dapat berbincang lebih lanjut tentang isu yang hangat ini!

Previous Post Next Post

Contact Form