Kebun Syafie Naswip Kembali? Impian Buka Nurseri Bersama Isteri!



Siapa sangka, pelakon berbakat besar Syafie Naswip, yang kita kenali melalui lakonannya yang mantap, juga mempunyai minat yang mendalam dalam dunia bercucuk tanam! Namun, kebun kecil yang pernah diusahakannya ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kini sudah tiada lagi.


Menurut Syafie, ramai pokok yang ditanamnya telah mati disebabkan kurang pengetahuan mengenai cara penjagaan yang betul. “Ilmu saya waktu itu asas sahaja. Saya tidak tahu tentang pentingnya sistem saliran air yang betul. Jadi, saya hanya siram secara biasa sahaja,” kata Syafie, yang kini berusia 32 tahun.


Tambahnya lagi, apabila dia sibuk di set penggambaran, tiada siapa yang dapat menjaga pokok-pokoknya. “Bila saya tiada, pokok-pokok tu layu dan mati. Tapi, tanaman yang besar masih hidup,” katanya kepada kami.


Walaupun begitu, Syafie mengakui aktiviti berkebun merupakan salah satu bentuk terapi buat dirinya. Dia boleh menghabiskan berjam-jam di kebun kecil itu, hanya bercakap dengan pokok-pokoknya. "Menanam bagi saya seperti terapi. Kadang-kadang saya duduk dengan pokok dari pukul 8:30 malam sampai 3 pagi," kongsinya.


Syafie juga mengakui pokok-pokoknya agak “manja”, kerana jika orang lain yang menyiramnya, pokok tersebut akan layu. "Saya yang kena siram sendiri," selorohnya.


Kini, walaupun kebun kecilnya tiada lagi, Syafie tidak berputus asa. Dia dan isterinya, Nur Afiqah, bercadang untuk kembali mengusahakan kebun bersama-sama. “Insya-Allah, doakan kami. Siapa tahu, mungkin suatu hari nanti akan ada ‘Nurseri by Syafie Naswip’,” katanya dengan penuh harapan.


Untuk rekod, Syafie pernah mengeluarkan modal hampir RM10,000 untuk mengusahakan kebun kecilnya yang diberi nama "Kebun Bujang Nilai". Kini, dengan impian baru bersama isterinya, kita doakan kejayaannya dalam menghidupkan kembali impian berkebun ini.


Jadi, kalau korang rasa inspirasi dengan cerita Syafie ni, apa kata kongsi artikel ni dengan kawan-kawan yang suka bercucuk tanam juga! Mungkin lepas ni, kita boleh tengok Nurseri Syafie jadi kenyataan! 🌱😊

Previous Post Next Post

Contact Form