Keluarga 'Abang Bas' Bertegas Akan Ambil Tindakan Undang-Undang Terhadap Netizen dan Selebriti Yang Kecam Mereka


Keluarga 'Abang Bas' kini bertekad untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap individu dan selebriti yang didakwa telah menimbulkan keraguan dan kritik terhadap mereka di media sosial.


Menurut peguam pro bono, Datuk Ahmad Zaharil Muhaiyar, langkah ini diambil selepas keluarga pemandu bas sekolah tersebut menerima pelbagai kritikan dari netizen ketika lelaki itu ditahan pihak berkuasa.


Ahmad Zaharil memberitahu bahawa individu yang terlibat masih mempunyai peluang untuk memohon maaf kepada keluarga 'Abang Bas' jika mereka tidak mahu menghadapi tindakan lanjut.


“Segalanya bergantung pada tindakan ahli keluarga individu tersebut. Setakat ini, pelbagai kritikan telah dilemparkan di media sosial terhadap 'Abang Bas'. Kami telah mengenal pasti mereka. Banyak keluarga telah mengarahkan mereka (netizen). Kenapa tidak menyaman selebriti?” jelasnya.


Menurut laporan, pemandu bas yang menghadapi tuduhan serangan seksual ke atas seorang gadis telah dibebaskan dengan jaminan RM40,000 pada hari Selasa lalu. Dia dibebaskan selepas pembayaran dibuat di Kompleks Mahkamah Muar, Johor.


Dalam video yang tular di media sosial, pemandu berusia 24 tahun itu dilihat memeluk ahli keluarganya yang sedang menunggunya di halaman mahkamah.


Untuk rekod, pemandu bas tersebut menghadapi dua pertuduhan di Mahkamah Muar. Pertuduhan pertama melibatkan penderaan seksual fizikal, manakala pertuduhan kedua melibatkan penderaan seksual tidak fizikal, di bawah Seksyen 14(a) dan Seksyen 15(a)(iii) Akta Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017.


Sebelum ini, netizen telah menunjukkan kebimbangan terhadap kandungan TikTok yang dimuat naik oleh pemandu bas tersebut, termasuk kapsyen seperti 'hari ini crush kami buat kerja rumah' yang dianggap tidak sesuai untuk pelajar sekolah rendah.


Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda agar mereka juga mengetahui perkembangan terkini tentang isu ini. Klik butang kongsi di bawah dan sebarkan!

Previous Post Next Post

Contact Form