"Liyana Jasmay ‘Sound’ Pencipta Kandungan – Kritik Filem Tempatan Tak Berisi, Hanya Nak Kejar ‘Likes’?"



Pelakon dan pengarah terkenal, Liyana Jasmay, tak boleh berdiam diri bila lihat trend pencipta kandungan yang asyik mengkritik filem tempatan hanya untuk tarik perhatian. Katanya, ramai yang buat reviu filem bukan sebab nak bagi pendapat yang jujur, tapi semata-mata nak kejar 'engagement' dan pengikut tinggi. Aduh, basi sangat!


Menurut Liyana, umur 38 tahun, ramai yang buat reviu tak faham langsung tentang dunia perfileman. Mereka hentam saja, walaupun tak ada pengetahuan mendalam. "Bila semua nak review filem sebab nak tarik pengikut tinggi, jadi kutuklah apa lagi," katanya dalam InstaStory, Isnin lepas. Fuh, panas!


Dia juga persoalkan kredibiliti mereka yang tiba-tiba claim jadi peminat filem muzikal. "Tiba-tiba awak peminat filem muzikal, muzikal filem apa yang awak dah tonton?" tambah Liyana lagi, sambil sinis.


Ramai percaya komen pedas Liyana ni ada kaitan dengan filem terbarunya Baik Punya Ah Long, yang baru saja ditayangkan pada 12 September. Dalam filem ini, Liyana pegang watak Cik Pa, berlakon bersama nama-nama besar seperti Johan, Zizan Razak, Chew Kinwah, dan Afdlin Shauki. Filem ini arahan Datuk Afdlin Shauki dan ada unsur muzikal yang diinspirasikan daripada karya agung Seniman Tan Sri P. Ramlee. Ceritanya? Dua beradik, Aloy (Johan) dan Aley (Zizan), yang dipaksa jalankan perniagaan oleh bapa angkat mereka – penuh aksi dan lawak, dengan sentuhan muzikal yang menarik!


Jadi, apa pandangan korang? Setuju dengan Liyana atau rasa pencipta kandungan memang patut bebas bersuara walaupun tak ada latar belakang filem?


Jom kongsikan artikel ni dengan kawan-kawan korang, supaya kita semua boleh bincang dan renungkan – apa sebenarnya ‘value’ dalam sebuah reviu filem?

Previous Post Next Post

Contact Form