Sara Mack Lubis: Tinggalkan Kerjaya Peguam Demi Cinta Pada Lakonan



Sara Mack Lubis, pelakon yang semakin dikenali, membuat keputusan yang agak mengejutkan apabila dia memilih untuk meninggalkan kerjayanya sebagai peguam pada Ogos lalu. Sekarang, pada usia 28 tahun, Sara telah beralih arah dan bekerja dengan sebuah syarikat berkaitan kerajaan atau lebih dikenali sebagai Government Linked Investment Companies (GIC).


"Saya dah tidak menjadi seorang peguam sejak beberapa minggu lepas, sekarang saya bekerja di GIC," kata Sara ketika ditemui kami.


Namun, yang lebih menarik adalah kisah di sebalik perjalanan kariernya sebelum ini. Sara pernah menggunakan cuti tahunan dan cuti tanpa gaji selama setahun semata-mata untuk mengejar minatnya dalam dunia lakonan. Walaupun dalam tempoh cuti, dia masih komited terhadap kerjayanya sebagai peguam, menunjukkan hubungan 'give and take' yang baik antara dia dan bekas majikannya. Malah, majikannya juga amat memahami dan menyokong minat Sara dengan menonton drama-drama yang dilakonkannya.


"Dulu masa saya masih bekerja di firma guaman, saya dapat tawaran berlakon dan watak yang saya suka, saya akan minta cuti tahunan atau cuti tanpa gaji. Tapi walaupun bercuti, saya masih bekerja sebab ada 'give and take' antara saya dan bekas majikan. Dia faham situasi saya dan berikan sokongan dengan menonton semua cerita lakonan saya," jelasnya dengan penuh syukur.


Suami Sara, Imran Izam Shah, juga tidak pernah meletakkan syarat yang ketat untuknya berlakon. Mereka telah bersama sejak zaman sekolah menengah dan hubungan mereka kini telah melangkah ke fasa yang lebih matang selepas berkahwin pada Februari tahun lalu. Imran sentiasa memberikan galakan dan sokongan penuh kepada Sara dalam karier lakonannya.


"Suami sokong sahaja minat saya berlakon dan kami sudah bersama sejak sekolah menengah lagi. Jadi kami dah lalui banyak fasa bersama dan dia sangat mengenali saya serta sering beri galakkan pada saya. Dia juga tak pernah letak syarat untuk saya berlakon asalkan saya okay dengan skrip dan karakter yang diberi," ujarnya.


Sara kini muncul dalam drama bersiri baharu terbitan Viu Original berjudul The Secret, yang sudah mula ditayangkan di platform penstriman Viu sejak 22 Ogos lalu. Drama ini turut dibintangi oleh pelakon-pelakon hebat seperti Siti Saleha, Datuk Remy Ishak, Ucop, Nadiya Nisaa, Amir Nafis, Fatimah Abu Bakar, dan Lorenzo.


Jom tonton drama ini di Viu dan jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda! Pasti mereka juga teruja untuk mengetahui lebih lanjut tentang perjalanan hidup dan karier Sara Mack Lubis yang penuh inspirasi ini.

Previous Post Next Post

Contact Form