Selamat Tinggal Legenda: Komposer Terkenal Ooi Eow Jin Meninggal Dunia pada Usia 86 Tahun



Pada petang Rabu yang hening, dunia muzik Malaysia kehilangan seorang lagi permata berharga. Datuk Ooi Eow Jin, komposer terkenal yang pernah mencipta nama besar dalam industri seni, telah menghembuskan nafas terakhir pada usia 86 tahun di Hospital Kuala Lumpur.


Berita pemergian beliau disahkan oleh Datuk DJ Dave, Pengerusi Yayasan Kebajikan Artis Tanah Air (YKAT), yang menerima berita duka itu daripada isteri mendiang, Datin Khaw Lean Kee.


“Saya menerima panggilan daripada Lean Kee yang memberitahu bahawa suaminya, Eow Jin, telah meninggal dunia sekitar pukul 3.30 petang tadi di Hospital Kuala Lumpur,” kata DJ Dave kepada kami.


Pemergian Eow Jin bukan sahaja meninggalkan kekosongan dalam keluarga, malah ia juga merupakan kehilangan besar buat industri muzik tanah air. Dave turut menyifatkan sumbangan mendiang sebagai sangat besar dalam mengangkat seni muzik Malaysia. "Mendiang banyak berjasa dalam dunia muzik kita. Pemergiannya adalah satu kehilangan besar," ujar Dave lagi.


Berita sedih ini turut tersebar di platform media sosial YKAT, di mana ramai netizen menyampaikan ucapan takziah dan doa buat keluarga mendiang. Ramai yang mengenang jasa beliau serta sumbangannya dalam dunia seni.


"Takziah buat seluruh ahli keluarga. Insan seni yang berbakat besar. Semoga keluarga tabah menghadapi dugaan ini," tulis seorang netizen yang tersentuh dengan berita ini.


Mendiang Eow Jin dilaporkan menghidap penyakit Alzheimer sejak tahun 2015. Walaupun begitu, legasi beliau dalam dunia muzik tetap kekal utuh. Antara sumbangan besar beliau termasuklah lagu-lagu ikonik untuk penyanyi seperti Allahyarham Datuk Sudirman Arshad, Datuk M Nasir, Alleycats, dan Rahimah Rahim.


Tidak ketinggalan, Eow Jin juga pernah berkhidmat sebagai pengarah muzik di TV3 dan mencipta lagu-lagu yang terus diingati seperti Gerimis Di Lautan, Lagu Untukmu, Masa Berlalu, Dia Ibuku dan Hati Yang Rapuh.


Kini, dunia muzik tanah air kehilangan seorang lagi legenda. Semoga roh mendiang tenang di sana.


Jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan rakan-rakan anda agar lebih ramai lagi dapat mengenang jasa dan legasi seni mendiang Ooi Eow Jin. Teruskan menghargai seni muzik tanah air kita!


#LegendaMuzik #OoiEowJin #IndustriMuzikMalaysia #Takziah

Previous Post Next Post

Contact Form