"Caprice Tegur Netizen: Jangan Lupa 40,000 Mangsa Palestin, Jangan Cepat Melatah!"



Dalam isu yang hangat diperkatakan baru-baru ini, penyanyi rap Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli, tampil memberi pandangan mengenai insiden melibatkan sekumpulan warga Palestin di Wisma Transit Kuala Lumpur (WTKL). Apa yang membuatkan Caprice kecewa adalah reaksi segelintir masyarakat Malaysia yang cepat 'melatah' dan menjatuhkan hukuman tanpa memahami konteks sebenar situasi itu.


Caprice dengan tegas mengingatkan masyarakat agar tidak terus menghukum seluruh warga Palestin hanya kerana satu insiden kecil yang berlaku. Dia menegaskan, jangan biarkan kes terpencil ini membuat kita lupa tentang ribuan nyawa yang telah terkorban di Palestin akibat kekejaman Zionis.


"Jangan disebabkan satu keluarga buat hal, kita lupa seramai 40,000 umat Islam di Palestin dikorbankan," kata Caprice menerusi satu video yang dimuat naik di Instastory miliknya.


Jangan Mudah 'Koyak' Kerana Kes Tersendiri

Menurut Caprice, reaksi netizen yang pantas menghukum ini adalah satu bentuk kelemahan yang ketara. Hanya kerana satu keluarga warga Palestin terlibat dalam kekecohan, ada yang menggesa supaya mereka dihantar pulang.


"Apa beza kata-kata korang kepada orang Palestin dengan kata-kata orang Zionis terhadap rakyat Palestin?" tambahnya lagi, merujuk kepada sikap sesetengah pihak yang bertindak tanpa empati terhadap situasi sebenar.


Caprice juga menekankan bahawa mungkin keluarga yang terlibat sedang berdepan dengan tekanan yang hebat atau trauma akibat perang yang berlaku di negara mereka. Perlu diingat, mereka datang ke Malaysia bukan untuk membuat kacau, tetapi mencari rawatan dan perlindungan.


Jangan Hanya Pandai Sokong di Media Sosial

Caprice juga tidak menafikan tindakan wanita warga Palestin itu yang mencetuskan kekecohan adalah tidak wajar. Namun, dia lebih kecewa dengan reaksi netizen yang dilihat terlalu lemah dalam pendirian mereka.


"Jujur saya cakap, ramai orang kita lemah. Kononnya terpaling sokong Palestin, tapi bila diuji dengan hal kecil, terus melatah," katanya.


Fahami Trauma Mereka, Jangan Cepat Menghukum

Mungkin apa yang berlaku adalah hasil tekanan dan trauma akibat perang yang sedang berlangsung di Gaza, kata Caprice. Negara mereka sedang musnah dan kita tidak tahu apa kesan psikologi yang sedang mereka hadapi.


Jadi, sebelum kita mudah menjatuhkan hukuman, fahami dahulu keadaan dan trauma yang mereka alami. Sebagai umat Islam, kita sepatutnya lebih empati dan tidak mudah menghakimi.


Call to Action:

Mari kita sama-sama renungkan nasihat Caprice ini. Jangan kita cepat melatah, sebaliknya tingkatkan kesedaran dan rasa empati terhadap saudara-saudara kita di Palestin yang sedang berdepan dengan dugaan yang begitu besar. Kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda supaya lebih ramai yang memahami isu ini dengan hati yang terbuka dan penuh kasih sayang.


#PrayForPalestine #SolidaritiPalestin #KongsikanKesedaran

Previous Post Next Post

Contact Form