"Fezrul Khan Dah Setahun Tak Sentuh Gula! – Apa Rahsia Dia Elak Kencing Manis?"



Siapa sangka, pelakon terkenal Fezrul Khan kini sudah setahun tak ambil gula putih langsung! Ye, betul tu – tak ada gula dalam minuman, tak ada manis dalam makanan. Semua ni Fezrul lakukan sebab dia sangat risau dengan kesihatan diri dan tengok ramai kenalan yang terpaksa cucuk insulin sebab kencing manis.


Dalam satu temubual baru-baru ni, Fezrul berkongsi yang dia dah lama tinggalkan gula dan hanya gantikan dengan madu. Bukan mudah, tapi dia tekad untuk elak penyakit yang semakin ramai orang kita alami. Mana taknya, ramai kawan-kawan Fezrul sendiri yang terpaksa tanggung derita kencing manis sampai kena cucuk insulin setiap kali lepas makan. Scary, kan?


Rahsia Fezrul: Tiada Gula & Cheat Day Hanya Sekali Seminggu!

Fezrul bukan je elak gula putih, tapi dia juga tak ambil minuman bergula atau berkarbonat langsung. Kalau teringin nak rasa makanan manis, dia hanya makan pada 'cheat day' seminggu sekali, itu pun dalam kuantiti yang sangat sikit! Memang disiplin tahap dewa.


“Senang je, jangan ambil gula! Kalau teringin nak makan kek atau makanan manis, saya akan ambil sikit je pada cheat day,” kata Fezrul dengan yakin.


Berat Badan Naik-Turun Demi Watak, Tapi Kesihatan Tetap No.1!

Sebagai pelakon, Fezrul akui dia kena bersedia untuk ubah penampilan diri mengikut kehendak watak. Bayangkan, berat badan dia pernah cecah 90kg semata-mata untuk memenuhi watak yang diberikan! Tapi walaupun berat badan naik, dia tetap pentingkan kesihatan dan kembali ke berat idealnya iaitu 74kg selepas habis penggambaran.


"Saya seorang pelakon, jadi penampilan kami ni sentiasa berubah. Pengarah beri masa tiga bulan untuk ubah badan? Saya kena bersedia, tak kira nak tambah atau kurangkan berat badan," katanya.


Jangan Lupa Bersukan – Pemakanan Saja Tak Cukup!

Selain menjaga diet, Fezrul juga ingatkan orang ramai tentang pentingnya bersenam. Tak cukup kalau jaga pemakanan je, kita juga perlu aktif bersukan untuk pastikan badan kekal sihat dan peredaran darah lancar. Menurut Fezrul, dia bersenam tiga hingga empat kali seminggu dan anggap senaman sebagai satu 'kerja' yang perlu dibuat.


So, untuk korang yang nak jaga kesihatan macam Fezrul, apa kata mula tinggalkan gula dan rajin-rajinlah bersenam! Tak rugi jaga kesihatan dari sekarang, lagi-lagi bila kita tengok ramai yang terpaksa bergantung pada insulin.


Jangan simpan info ni sorang-sorang! Kongsikan artikel ni dengan kawan-kawan korang dan sama-sama kita jaga kesihatan dari sekarang. 💪✨


Call-to-action: Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan dan mulakan gaya hidup sihat bersama!

Previous Post Next Post

Contact Form