Pengkhianatan Kawan! Shikin Maembong Dikhianati Walaupun Niat Bantu Cari Duit



Siapa sangka, niat baik untuk membantu kawan boleh bertukar menjadi mimpi ngeri. Itulah yang dialami oleh Shikin Maembong, isteri kepada penyanyi dan komposer terkenal, Cat Farish. Dalam usaha membantu rakan mencari rezeki, Shikin dikhianati apabila barang-barang niaganya dipulangkan dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Nak tahu apa yang berlaku? Jom baca kisah penuh ini!


Pengkhianatan yang Menyayat Hati

Shikin, 41, dengan penuh ikhlas memberi pinjam beberapa barang niaga kepada salah seorang ejen perniagaan Cekopis. Malangnya, barang-barang tersebut dipulangkan dalam keadaan teruk dan kotor sehingga Shikin sendiri terpaksa membersihkan semuanya satu persatu.


"Saya bagi pinjam dengan harapan mereka jaga barang saya elok-elok, tapi apa saya dapat? Barang dipulangkan dalam keadaan hancur! Saya betul-betul kecewa," luah Shikin dengan nada kecewa.


Barang Kotor, Penutup Sos Hilang!

Antara barang yang dipulangkan termasuklah kain rentang yang comot, bekas yang tidak dicuci, dan yang paling mengecewakan, penutup botol sos pun banyak hilang! Bukan sedikit kerugian yang Shikin tanggung akibat insiden ini.


"Saya kena periksa setiap barang. Tak cukup dengan itu, saya pula kena cuci semua bekas yang kotor. Penutup botol sos? Banyak yang hilang! Macam mana saya tak kecewa?" katanya lagi.


Niat Bantu Kawan, Tapi...

Lebih menyedihkan, niat Shikin yang cuma mahu membantu rakan untuk menjana pendapatan tidak dihargai. Meskipun isteri kepada ejen tersebut sudah meminta maaf, si suami pula diam seribu bahasa.


"Saya cuma nak tolong kawan... tak sangka jadi macam ni. Walaupun isteri dia dah minta maaf, suaminya pula senyap saja. Tapi saya tak nak panjangkan isu ni. Cukuplah jadi pengajaran buat saya," ujar Shikin dengan nada pasrah.


Pengajaran Buat Semua Peniaga

Shikin juga menjelaskan bahawa dia berkongsi kisah ini di media sosial bukan untuk mengaibkan mana-mana pihak, tetapi sekadar untuk memberi pengajaran kepada para peniaga yang lain.


"Saya kongsi video tu sekadar nak luahkan perasaan. Bukan nak malukan sesiapa. Ini sebagai peringatan untuk peniaga lain agar jujur dan bertolak ansur dalam perniagaan," tambahnya lagi.


Apa yang Kita Boleh Belajar?

Pengalaman Shikin ini adalah satu pengajaran buat kita semua, terutamanya yang terlibat dalam dunia perniagaan. Kejujuran dan amanah adalah kunci untuk berjaya. Ingat, kepercayaan itu mahal harganya. Jadi, kalau kita diberi tanggungjawab, jaga amanah itu sebaiknya.


Kisah ni mungkin buat kita semua sedar betapa pentingnya nilai kepercayaan dalam perniagaan dan persahabatan. Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan korang supaya lebih ramai yang boleh belajar dari pengajaran ini. Share sekarang dan jadikan dunia ni tempat yang lebih amanah! 😉

Previous Post Next Post

Contact Form